Het programma Veiligheid omvat een breed en complex terrein. Breed omdat veiligheid vele geprioriteerde onderwerpen omvat, van huiselijk geweld en veelplegers, tot de bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit, aanpak woninginbraken en jeugdcriminaliteit, geweld op straat en voetbalvandalisme. Complex, omdat voor een effectieve aanpak van veiligheidsvraagstukken de verbinding en samenwerking met en inzet van tal van partijen in de veiligheidsketen en ook daarbuiten essentieel is. Daarnaast kan zich de mogelijkheid voordoen dat er spanning bestaat tussen lokaal beleid en regionale danwel landelijke prioriteiten. Het beïnvloedingsmechanisme op de beleving van veiligheid in de gemeenschap kent beperkingen Toch zien steeds meer mensen openbare orde en veiligheid als een taak waar iedereen een bijdrage aanlevert. Toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid. Waar mogelijk vindt de inzet van toezicht plaats in overleg met bewoners en instellingen. Vanuit het programma leveren we een actieve bijdrage aan de veiligheidsregio IJsselland en daarmee aan een integrale hulpverlening bij rampenbestrijding en crisisbeheersing.
De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma bestaat veelal uit reguleren (vergunningverlening en handhaving). Daarnaast is er sprake van regisseren en faciliteren (bijvoorbeeld evenementen) en verbinden in zowel beleidsterreinen en netwerkverbanden.
Meer informatie
2018 in vogelvlucht
Vanuit het programma Veiligheid werken we aan een ‘veilig, rechtvaardig en weerbaar Deventer’. Voor een kort overzicht van resultaten van het programma wordt hieronder aandacht besteed aan de thema’s ‘Zorg en Veiligheid’, ‘Ondermijning’, ‘Toezicht en Handhaving’, ‘Horeca en bedrijventerreinen’.
Belangrijk is dat in 2018 de dalende trend van de afgelopen jaren van High Impact Crime zich verder doorzet. Goede en structurele samenwerking - met name in de preventieve zin (zoals opkoperregister, veelplegeraanpak, KVO, politiekeurmerk) – werpt hier zijn vruchten af. Wel constateren wij een lichte toename van digitale criminaliteit/cybercrime. We zijn in Deventer de komende jaren alert op een mogelijke verschuiving van klassieke criminaliteit naar digitale vormen van criminaliteit en nadenken over de aanpak van deze vormen van criminaliteit.
Zorg en Veiligheid
Binnen de Deventer samenleving hebben zich in 2018 geen grote maatschappelijke spanningen voorgedaan. Desalniettemin is en blijft het van belang actief en alert te zijn op sociaal maatschappelijke tendensen die spanningen kunnen veroorzaken (onthechting als gevolg van sociaal maatschappelijke factoren, ontstaan van parallelle economieën/ondermijning, latente spanningen tussen mensen met en zonder migratie achtergrond). De uitkomsten van de sentimentenmonitor Deventer zijn in 2018 gebruikt om de inzet vanuit zowel gemeente als maatschappelijke partners op het thema sociale stabiliteit onderling af te stemmen, focus aan te brengen en te prioriteren.
In 2018 is het Plan van Aanpak mensen in verwarring, verder uitgerold. In het kader van bewustwording en vroegsignalering is in diverse wijken in Deventer een start gemaakt met de training Mental Health, First Aid. Er zijn verschillende voorzieningen getroffen ter voorkoming van crisisopname, en in geval van crisis wordt vervoer inmiddels verzorgd door de ambulancedienst (voorheen politie). In geval van risicovolle casuïstiek neemt het Veiligheidshuis regie en fungeert in die zin als ‘spin in het web’ in de keten van zorg- en veiligheidspartners. Uit een analyse blijkt dat het aantal casussen waarbij het Veiligheidshuis betrokken is in 2018 (licht) is afgenomen ten opzichte van 2017 maar dat casuïstiek in zwaarte van problematiek en complexiteit, iets toeneemt.
De aanpak van Huiselijk Geweld blijft, zowel landelijk, regionaal een van de speerpunten binnen het veiligheidsdomein. Er wordt hard gewerkt door professionals en gemeenten in het tegengaan van huiselijk geweld en kindermishandeling. Veel is al gedaan of in ontwikkeling, maar het is nog niet voldoende Er worden nog te veel signalen van mishandeling gemist en nog te vaak lukt het niet om de hardnekkige patronen van geweld, duurzaam te doorbreken.
Vanaf medio 2018 zijn, in samenwerking met Veilig Thuis, bijeenkomsten ‘veiligheid en risico gestuurde zorg’ georganiseerd. Doelstelling was de uniformiteit van samenwerken tussen Veilig Thuis en regiogemeenten te bevorderen. Daarnaast werden medewerkers getraind op werken volgens de aangescherpte Meldcode die per 1 januari 2019 in werking is getreden. In de gemeente Deventer is het meerjarig scholingsprogramma aanpak Huiselijk Geweld in 2018 gecontinueerd.
Ondermijning
In 2018 hebben we het programma Aanpak ondermijning en weerbaarheid verder vormgegeven. Het programma wordt uitgelijnd langs 6 sporen die parallel aan elkaar worden uitgevoerd. In het eerste jaar heeft de focus gelegen op het casuïstiek en de interne weerbaarheid van onze organisatie. Via het informatieplein IJsselland zijn de uit het ondermijningsbeeld geprioriteerde signalen onderzocht en opgewerkt. Dit heeft geresulteerd in één integrale casustafel. Deze is momenteel in volle gang en hier wordt vanuit de verschillende partners maar ook vanuit verschillende teams vanuit de gemeente nauw samengewerkt en geleerd. Het ministerie van BZK heeft afgelopen jaar een financiële impuls beschikbaar gesteld vanuit het Interbestuurlijk Programma. We hebben aan aanvraag ingediend voor twee projecten en toegekend gekregen. Doel van de impuls is het versterken van een preventief-bestuurlijke aanpak van ondermijning en maatschappelijke weerbaarheid en zal worden ingezet als integraal onderdeel van de projecten ‘Overdracht woonwagens’ en ‘Revitalisering Bergweide 3.
In het kader van de ambtelijke- en bestuurlijke weekbaarheid zijn stappen gezet om te komen tot betere screeningsinstrumenten voor ambtenaren. Met de AIVD wordt opgetrokken om te bekijken of er binnen de gemeente naast kwetsbare functies mogelijk ook vertrouwelijke functies zijn waarvoor een veiligheidsonderzoek door de AIVD tot de mogelijkheden zal gaan horen. De aanpak van ondermijning en weerbaarheid is in het afgelopen jaar van project naar structurele aanpak getransformeerd. Het blijft een kwestie van lange adem waar we gezamenlijk met onze burgers en ondernemers een succes van kunnen maken ten behoeve van een weerbaar Deventer.
Toezicht en Handhaving
Wij blijven een toenemende vraag constateren vanuit de samenleving naar toezicht en handhaving. Het aantal handhavingsverzoeken is verder toegenomen. Om de aanpak van onder meer kleine ergernissen een impuls te geven, is in 2017 besloten een flexibel interventieteam bij toezicht in te stellen. In 2018 is het flexibel interventieteam van start gegaan en de eerste ervaringen zijn positief.
Om overlast op uitgaansavonden bij Boode in Bathmen tegen te gaan is een alcoholverbod ingesteld voor het centrum van Bathmen. Er kan binnen dit gebied handhavend opgetreden worden tegen drankgebruik in de openbare ruimte.
Voorgaand jaar is onderzoek gedaan naar de wens tot het instellen van vuurwerkvrije zones bij instellingen en onder wijkbewoners (Digipanel). De uitkomsten van dit onderzoek wezen er op dat de overgrote meerderheid van de respondenten geen noodzaak zag tot het instellen van zo’n zone in de eigen buurt of wijk. Uiteindelijk is voorgesteld en conform besloten om vanuit dierenwelzijn een vuurwerkvrije zone rond de Ulebelt en het Vogeleiland in te stellen.
In 2018 is de voorgestelde aanpak voor risicohonden en bijtincidenten vastgesteld. De focus ligt op preventie door zowel informatieverstrekking als actief en consequent handhaven. Veiligheid in Deventer voor mens en dier. In korte tijd is een aantal bijtincidenten gemeld en opgepakt door team Toezicht.
Horeca, evenementen en bedrijventerreinen
De horeca in Deventer zit in de lift. Er zijn verschillende nieuwe zaken geopend en het is drukker tijdens de uitgaansavonden. Het aantal deelnemers van het collectieve ontzeggingensysteem is uitgebreid naar 38 horecazaken. Er worden ook meer gele en rode kaarten uitgedeeld aan het uitgaanspubliek. Anderzijds is het aantal geweldsincidenten in de openbare ruimte tijdens de horecanachten verder afgenomen.
2018 stond voor Deventer in het teken van haar 1250-jarig bestaan. Dit is het hele jaar door gevierd tijdens nieuwe en bestaande evenementen die goed en veilig zijn verlopen. We moeten vaststellen dat het draagvlak voor meer evenementen afneemt en er behoefte is aan inspraak op het aantal en soort evenementen. De vaststelling van de locatieprofielen laat nog op zich wachten, omdat dit meer tijd en afstemming vraagt dan voorzien.
In 2018 zijn alle bedrijventerreinen weer gehercertificeerd op grond van het Keurmerk Veilig Ondernemen na de driejaarlijkse audit door het KiWa. Naast het belang van openbare orde en veiligheid is hier ook sprake van een economisch belang omdat we hiermee bijdragen aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat.
Ook kwamen dit jaar weer een aantal winkelcentra in aanmerking voor hercertificering met het keurmerk Veilig Ondernemen. Ook hier hebben we volgens de het KiWa de audit met glans doorstaan.
Tot slot
Beleidsmatig is er voor Veiligheid verder gewerkt aan het verstevigen van het fundament en is ook gericht gewerkt aan het programmatisch vormgeven van dit onderwerp. Voorheen was het onderwerp georganiseerd binnen de Staf, in 2018 is de overgang vormgegeven om Veiligheid – net als de andere inhoudelijke beleidsterreinen – binnen Team Beleid en als een programma vorm te geven. Een fundament dat in 2019 verder versterkt zal worden om de veiligheid te bevorderen, binnen de gestelde financiële kaders, zoals dat ook in 2018 gelukt is.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Minder onveiligheidsgevoelens
Minder onveiligheidsgevoelens
Prestaties
We voeren de aanbevelingen op basis van de Sentimentenmonitor uit.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Voor ieder winkelgebied en alle bedrijventerreinen verkrijgen en behouden wij het keurmerk veilig ondernemen.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Alle nieuw te bouwen woningen en ook de woonomgeving voldoen aan het Politie Keurmerk Veilig Wonen. Het aantal woningen onder keurmerk blijft minimaal gelijk. Het aantal woninginbraken daalt elk jaar met 5% (t.o.v. 2014).
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Doelstelling - Minder criminaliteit
Minder criminaliteit
Prestaties
Voorbereiden en uitvoeren van de gemeentelijke crisistaken en bewaken en monitoren prestaties veiligheidsregio /regionale brandweer.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
We voeren de maatregelen uit de meerjarenvisie Veiligheid 2015-2018 uit waarbij we in 2018 de focus leggen op de volgende speerpunten:- Terugdringen van drugs en woongerelateerde overlast;- Bestuurlijke aanpak /Bibob.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Op het gebied van ondermijnende criminaliteit gaan we op in 2018 inzetten op het vergroten van de maatschappelijke, bestuurlijke en ambtelijke weerbaarheid en voeren we het ondermijningsbeeld uit. We pakken minimaal 2 nieuwe integrale casussen op aan te wijzen door de lokale driehoek.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
We stellen plannen van aanpak op voor criminele jeugdgroepen, veelplegers, overlastplegers en voeren deze uit in samenspraak met o.a. het veiligheidshuis.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Zowel lokaal, regionaal als landelijk organiseren wij samen met betrokken partners de vroegsignalering en aanpak van radicalisering. Dreigende situaties rond radicalisering worden doorgeleid naar de regionale casustafel.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Doelstelling - Minder overlast
Minder overlast
Prestaties
Vergunningverlening en advisering bijzondere wetten (horeca, evenementen, coffeeshops en seksinrichtingen) waardoor 100% van de vergunning-plichtige bedrijven en organisaties voldoen aan alle wettelijke eisen.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Het toezicht houden en handhaving op de naleving van de regels in het publieke domein, door uitvoering van de activiteiten die zijn vastgelegd en geprioriteerde in het Handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP).
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Herijken van de regels en afspraken met de para commerciële horeca.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 9.461 | 9.965 | 9.804 | -161 |
Baten | 538 | 579 | 614 | 36 |
Voor resultaatbestemming | -8.923 | -9.386 | -9.190 | 196 |
Stortingen in reserves | 6 | 12 | 12 | 0 |
Puttingen uit reserves | 30 | 428 | 242 | -187 |
Na resultaatbestemming | -8.899 | -8.969 | -8.960 | 10 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
Impulsgelden weerbaar bestuur | 120 | 0 | -120 |
Nacalculatie Veiligheidsregio | 125 | 125 | 0 |
Totaal | 245 | 125 | -120 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 10 |
Saldo budgetoverheveling | -120 |
Saldo na budgetoverheveling | -110 |
Toelichting op saldo na budgetoverheveling (nadeel €110.000)
Veiligheidsregio (voordeel €10.000)
De werkelijke lasten voor de Veiligheidsregio vallen in 2018 €125.000 lager uit dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt doordat de nacalculatie vanuit de Veiligheidsregio nog niet is ontvangen. Hierdoor vindt ook een lagere putting plaats uit de reserve overlopende uitgaven. Uiteindelijk resteert een klein voordeel van €10.000.
Impulsgelden weerbaar bestuur (nadeel €120.000)
Via de september- en decembercirculaire 2018 is er € 120.000 ontvangen voor impulsgelden weerbaar bestuur. Dit nadeel wordt gedekt door een hogere bijdrage hiervoor vanuit de algemene uitkering en zal worden overgeheveld naar 2019.
Verbonden partijen
GR Veiligheidsregio IJsselland
GR
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Aanpak huiselijk geweld Deventer visie 2016-2019 | 0,6 Mb | |
Aanpak ondermijning en weerbaarheid | 0,9 Mb | |
Aanpak veelplegers | 0,1 Mb | |
Beleidsregel bijzondere situaties wet Bibob | 0,2 Mb | |
Evenementenbeleid | 1,0 Mb | |
Handhavingsuitvoeringsprogramma | 1,0 Mb | |
Huisvestingsverordening 2015 | 0,1 Mb | |
Meerjarenveiligheidsbeleid | 0,5 Mb |
Soort wijziging
Status
- Openbare orde en veiligheidRealisatie lasten € 2.451 Verschil € -2.107Realisatie Baten € 361 Verschil € -17
- Crisisbeheersing en brandweerRealisatie lasten € 7.424 Verschil € -6.761Realisatie Baten € 508 Verschil € 156