Dit programma omvat de instandhouding van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, herinrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken (“de gemeente regelt”). Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen. Hierin hebben wij een regulerende rol en nemen de opgave “de gemeente maakt mogelijk” mee.
Meer informatie
2018 in vogelvlucht
De maatschappelijke context wordt sterk bepaald door de veranderende verhouding tussen overheid en de samenleving. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
De uitwerking van deze pijlers zijn nader geduid in het uitvoeringsprogramma Visie Leefomgeving. Onderdeel hiervan is de vervangingsstrategie voor de diverse kapitaalgoederen binnen de openbare ruimte.
Het beheer en onderhoud van de openbare ruimte fungeert steeds meer als vliegwiel voor allerlei ontwikkelingen. Bij de programmering van het groot onderhoud wordt onder meer afgestemd met sociale en maatschappelijk partners, waardoor meerwaarde kan worden verkregen.
Het beheer en onderhoud wordt steeds meer gestuurd op basis van de beleving van bewoners. Hiervoor zijn pilots in gang gezet en worden diverse dienstverleningsprocessen onder de loep genomen.
Voor bepaalde producten/kapitaalgoederen geldt dat er is omgevormd/heringericht, waardoor eenzelfde onderhoudsniveau kan worden gerealiseerd tegen lagere kosten (bijvoorbeeld speeltoestellen versus speelaanleidingen). Soms wordt er bewust gekozen voor kapitaalgoederen die een lagere kapitaalwaarde vertegenwoordigen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Waardering openbare ruimte
Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2018 gemiddeld met een 6,7.
Prestaties
In de openbare ruimte zorgen wij voor regulier en klein onderhoud op het vastgelegde beeldkwaliteitsniveau conform de CROW systematiek. Wij verzorgen het technisch onderhoud aan installaties en objecten (zoals bruggen, viaducten, rioolstelsel en speelplaatsen).
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
We voeren groot onderhoud en vervangingsonderhoud uit (MJOP-MIND 2018-2020; jaarschijf 2018). Bij het uitvoeren hiervan zoeken we (maximale) meerwaarde op de terreinen van beleving, participatie, gezondheid, ecologie, TEEB (waarde van groen) cradle to cradle, klimaatadaptatie, energie en social return.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Naast de bij de tweede kwartaalrapportage genoemde projecten, zullen wij in 2018 Ceintuurbaan, Brinkgeverweg, Wezenland en Hanzeweg niet geheel realiseren. Uitvoering schuift gedeeltelijk door naar 2019.Wij voeren diverse (wettelijke) beheertaken uit, waaronder:• Calamiteiten/veiligheidsonderhoud;• Storingsdienst;• Inspecties;• Storingsmeldingen;• Innen van parkeergelden en havengelden;• Gegevensbeheer;• Exploitatiekosten (huur en energie);• Belastingen;• Handhaving en Toezicht
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Doelstelling - Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming
Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming.
Prestaties
In 2018 wordt de verdubbeling van de Hanzeweg afgerond.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
In 2018 starten we met de voorbereiding van het verbeteren van de fietsstructuur rond de A1 zowel recreatief als utilitair
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
In 2018 wordt de herinrichting van het Churchillplein (onderdeel project “De Groene Wal”) afgerond.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Doelstelling - Vergroten van het aantal verplaatsingen te voet en per fiets
Het vergroten van het aantal verplaatsingen te voet en per fiets.
Prestaties
We verbeteren de fietsinfrastructuur door: • reconstructie Wezenland (incl. fietspad);• reconstructie deel Hanzeweg tussen Schonenvaarderstraat en Industrieweg;• reconstructie Ceintuurbaan tussen Laan van Borgele en Zamenhoffplein;• start voorbereiding omvorming fietspad Oerdijk tussen Cröddendijk en kom Lettele naar beton.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
De voorbereiding van de reconstructies is gestart.Doelstelling - Vergroten van het percentage vervoer over het water
Het vergroten van het percentage vervoer over het water.
Prestaties
Vaart in de haven. We maken een start met de uitvoering van het beheerplan voor de haven.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Doelstelling - Vergroten van de bezoekersaantallen en verblijfsduur
Het vergroten van de bezoekersaantallen aan en de verblijfduur in de binnenstad.
Prestaties
In 2018 start de herinrichting van de Keizerstraat en pleinen in de binnenstad. Wij stemmen dit af met andere ontwikkelingen in de binnenstad.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
We gaan verder met de vernieuwende aanpak van sturen op beleving en de aanpak van overlast en ongewenst gedrag in de openbare ruimte. De samenwerking met Philips wordt voortgezet.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 32.555 | 35.635 | 34.128 | -1.507 |
Baten | 14.156 | 14.157 | 14.824 | 667 |
Voor resultaatbestemming | -18.399 | -21.478 | -19.304 | 2.174 |
Stortingen in reserves | 141 | 2.166 | 2.145 | -20 |
Puttingen uit reserves | 472 | 4.164 | 3.692 | -471 |
Na resultaatbestemming | -18.068 | -19.480 | -17.757 | 1.723 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
MJOP Civieltechnische kunstwerken | 225 | 0 | -225 |
Fietssnelweg Deventer - Zutphen | 75 | 75 | 0 |
Glasvezel | 46 | 46 | 0 |
Masterplan Verlichting Binnenstad | 50 | 0 | -50 |
MJOP Straten, wegen en pleinen | 987 | 30 | -957 |
Rotonde Oude Molen | 125 | 0 | -125 |
Verbeteren klantcontact / Slim melden | 65 | 0 | -65 |
Grondverkoop Stromarkt | 20 | 20 | 0 |
Verplaatsing Bushaltes | 26 | 26 | 0 |
Laanboomverjonging | 150 | 0 | -150 |
Stormschade programma | 203 | 0 | -203 |
MJOP Riolering | 157 | 0 | -157 |
Areaalaccres | 70 | 0 | -70 |
Totaal | 2.199 | 197 | -2.002 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 1.723 |
Saldo budgetoverheveling | -2.002 |
Saldo na budgetoverheveling | -279 |
Toelichting op saldo na budgetoverheveling (nadeel €279.000)
Gladheidsbestrijding (nadeel €170.000)
In 2018 is er voor gladheidsbestrijding €170.000 meer uitgegeven.
Havengelden (nadeel €100.000)
Doordat wij als gevolg van de lage waterstand de sluis tijdelijk moesten sluiten hebben wij circa €100.000 minder havengelden ontvangen.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 60 | 60 | 25 | -35 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 415 | 415 |
Saldo | -60 | -60 | 390 | 450 |
Toelichting
Wij hebben in 2018 minder groot onderhoud uitgevoerd aan de riolering. Er waren onder andere minder calamiteiten en een aantal projecten met betrekking tot beschoeiingen, gemalen en riolering zijn doorgeschoven. Dit heeft geleid tot een hogere storting in de voorziening riolering.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 1.080 | 12.729 | 7.819 | -4.910 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 4.548 | 3.167 | -1.382 |
Saldo | -1.080 | -8.181 | -4.653 | 3.528 |
Toelichting
We hebben in 2018 minder geïnvesteerd in de projecten Hanzeweg, Grote Kerkhof, Wezenland en fietspad Laan van Borgele, riolering Tunnel Veenweg,
Oostriklaan, Ceintuurbaan Zamenhof, fietsparkeren binnenstad. Deze uitgaven schuiven door naar 2019.
Verbonden partijen
Coöperatie ParkeerService ua
Coöp
NV Centrumgarage Deventer
NV
Het Groenbedrijf BV
BV
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Rioleringsplan 2015-2020 | 4,3 Mb | |
Visie Leefomgeving 2014 | 7,8 Mb | |
Uitvoeringsprogramma leefomgeving 2016 | 2,4 Mb | |
MeerJarenOnderhoudsProgramma Mind 2015-2018 | 36,1 Mb | |
Meerjaren perspectief Parkeren 2018 | 0,5 Mb | |
Fietsbeleidsplan Deventer Fietst! 2010-2015 | 0,5 Mb |
Soort wijziging
Status
- InkomensregelingenRealisatie lasten € 52.604 Verschil € -12.729Realisatie Baten € 40.374 Verschil € -499
- ParkerenRealisatie lasten € 3.872 Verschil € -1.370Realisatie Baten € 2.193 Verschil € 309
- Openbaar vervoerRealisatie lasten € 412 Verschil € -357Realisatie Baten € 50 Verschil € 5
- ParkeerbelastingRealisatie lasten € 538 Verschil € 2.956Realisatie Baten € 3.559 Verschil € -65
- Verkeer en vervoerRealisatie lasten € 16.454 Verschil € -13.521Realisatie Baten € 3.430 Verschil € -497
- Ruimtelijke ordeningRealisatie lasten € 2.885 Verschil € -1.885Realisatie Baten € 1.484 Verschil € -483
- Begraafplaatsen en crematoriaRealisatie lasten € 320 Verschil € -168Realisatie Baten € 136 Verschil € 17
- Economische havens en waterwegenRealisatie lasten € 287 Verschil € 11Realisatie Baten € 200 Verschil € 98
- Openbaar groen en (openlucht) recreatieRealisatie lasten € 9.298 Verschil € -6.806Realisatie Baten € 2.552 Verschil € -60
- RioleringRealisatie lasten € 6.427 Verschil € 1.731Realisatie Baten € 8.172 Verschil € -14