Het leveren van producten en diensten op het gebied van P&O, Financiën, ICT, Communicatie, Juridische zaken, Inkoop, Facilitaire zaken en bestuurs- en managementondersteuning. Samen werken aan de prestaties die we als gemeente willen leveren is hierbij onze leidraad en dan niet alleen voor de gemeente Deventer. Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, de gemeentelijke belastingen, de ICT, de facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dat verband vanuit de gemeente Deventer.
Meer informatie
2018 in vogelvlucht
Het programma Bedrijfsvoering draagt bij aan een gemeentelijke organisatie die flexibel, netwerkend en communicatief is. We werken samen aan de basis op orde, maar ook aan het verbeteren en vernieuwen van de bedrijfsvoering van de gemeente.
Binnen Bedrijfsvoering waren er in 2018 een aantal in het oog springende ontwikkelingen. Zo is in het 2e kwartaal van 2018 de eerste kwartaalrapportage opgeleverd. Hiermee hebben college en de raad nog beter overzicht over de voortgang van prestaties en financiën en kunnen nog beter sturen. De vakgroep Kennis & Verkenning voert ieder jaar vele onderzoeken uit en levert diverse monitors op. In 2018 heeft ze ook het ambitiedocument datagedreven sturen opgeleverd. Dit biedt een goede basis om in 2019 te starten met de Deventer DataAcademie. Hiermee kunnen medewerkers van Deventer leren hoe data(sets) nog beter ingezet kunnen worden in het werk, waardoor o.a. nog effectiever beleid gemaakt kan worden.
De meeste aandacht, zelfs landelijk, kreeg de "Zin in Gezeik" campagne. Met deze verfrissende slogan hebben we als Deventer zeer vele jonge mensen een dag lang op bezoek gehad in ons Stadhuis. Zo kregen zij een goede indruk van het werken bij een gemeente. Resultaat is dat er 12 frisse, jonge medewerkers bij ons zijn komen werken, verspreid over de hele organisatie.
DOWR
Op een aantal bedrijfsvoeringsonderdelen werken we als Deventer samen met de gemeenten Olst-Wijhe en Raalte: facilitair, inkoop, ICT, financiële administratie, personeels- en salarisadministratie en belastingen. Deze DOWR-'percelen' lopen steeds beter. In het klanttevredenheidsonderzoek dat in het 3e kwartaal van 2018 is gehouden zijn goede cijfers behaald. Voor alle percelen geldt daarnaast dat ze positief scoren op de afgesproken prestatie-indicatoren en dat er financieel een neutraal of positief beeld kan worden gegeven.
DOWR-i
Beheersmatig zijn er grote stappen gezet in de i-werkorganisatie: de beschikbaarheid van het netwerk was 100%. Er is gestart met de invulling van het Project Portfolio Management. In 2017 is de gezamenlijke DOWR I-visie opgesteld, in 2018 zijn voor alle domeinen de bijbehorende uitvoeringsplannen opgesteld. Verder zijn er grote stappen gezet met Samenwerken in de Cloud en is de uitgifte voorbereid van smartphones, laptops en tablets.
DOWR Facilitaire Zaken
Team FZ heeft zich dit verslagjaar weer van haar beste kant laten zien. Met hart, hoofd en handen hebben ze zich ingezet om de gemeentelijke werkomgevingen optimaal te faciliteren. Naast deze activiteiten is ook de ondersteuning van trouwerijen, raadsvergaderingen en vele grote en kleine evenementen met verve opgepakt. Bij alle drie de gemeenten was er sprake van kleine of grotere aanpassingen in de werkruimtes. Een grote aanbesteding die in 2018 liep was die van de postbezorging van de drie gemeenten. Verder is in de basis gelegd voor ontwikkeling en vernieuwing van de facilitaire dienstverlening in de zogenoemde route 2022. Een plan waarin het team stapsgewijs werkt aan nog betere dienstverlening de komende jaren.
DOWR PSA
PSA staat voor personeels- en salarisadministratie. Dit perceel heeft Raalte als thuisbasis. Eind 2018 zijn de eerste stappen gezet om de banden met de P&O-teams te versterken en om te komen tot betere formatie- en bezettingsoverzichten.
DOWR Belastingen
Het team Belastingen heeft in 2018 bijna 230.000 aanslagregels opgelegd. Daarnaast is veel energie besteed aan de overgang naar een nieuw financieel systeem. Ook zijn de voorbereidingen gestart voor de overgang van het waarderen van m3 naar m2. Deze operatie moet in 2022 gereed zijn en geldt voor alle 55.000 objecten in Deventer.
DOWR Financiële administratie
Ook bij team FA is men in 2018 druk geweest met de overgang naar een nieuw systeem. Maar het gewone werk gaat gewoon door: 96% van de facturen zijn binnen 30 dagen betaald. In 2018 is er een analyse uitgevoerd (de zgn. factuurontdubbelaar) naar alle facturen over 2016 en 2017. In totaal ging het om 82.901 facturen met een waarde van €1,1 miljard. Het prachtige resultaat: slechts €3.189 verschil! In april 2019 wordt de wettelijke verplichting voor e-factureren van kracht, hiervoor zijn de voorbereidingen getroffen.
DOWR Inkoop
In 2018 hebben de drie inkoopadviseurs in totaal 90 onderhandse, twee openbare en zes Europese aanbestedingen begeleid. In november is het nieuwe inkoop- en aanbestedingsbeleid vastgesteld. Eind 2018 zijn de voorbereidingen voor het plan van aanpak Maatschappelijk Verantwoord Inkopen gestart. Dit PvA zal in het 2e kwartaal 2019 gereed zijn.
Concernbrede aspecten
Deventer beweegt
De kern van ons werk is helder: werken aan de gemeenschap Deventer. Onze medewerkers maken daarin het verschil! Succes wordt niet bepaald door een structuur of systeem, maar door de mensen en dat is ook in de gemeente Deventer het geval.
In 2018 hebben we verder gewerkt aan een verstevigde samenwerking, vergroten van de flexibiliteit en het continu in zijn verbinding met inwoners, bedrijven en elkaar. We werken al een flink aantal jaren aan het verbeteren en waar nodig aanpassen van onze interne organisatie en werkwijze. Dit heeft geleid tot het formuleren van uitgangspunten voor een vernieuwde gemeentelijke organisatie en een aantal concrete aanpassingen in organisatiestructuur en werkwijze. Deze zijn de afgelopen jaren in verscheidene beleidsstukken beschreven. Dit hebben we gebundeld in de Besturingsfilosofie en deze is in 2018 vastgesteld. Het beschrijft de overkoepelende besturingsfilosofie van de gemeentelijke organisatie en biedt overzicht op de belangrijkste aanpassingen van de afgelopen jaren.
Leren en Ontwikkelen
2018 was het tweede jaar uitvoeringsjaar van het kader Leren en Ontwikkelen 2017-2020. Naast de activiteiten die in 2017 gestart zijn, is er in 2018 veel meer op maat, dichtbij de praktijk en in samenwerking met elkaar gebeurd, volgens het principe van 70-20-10. Er is daarnaast geïnvesteerd in vakopleidingen en in team- en individuele ontwikkeling.
Generatiepact
In 2018 zijn er 10 deelnemers aan het Generatiepact ingestroomd, in totaal zijn er nu 51 deelnemers. De loonsom die hiermee vrij komt, is gebruikt voor de instroom van jongeren. In het kader van de campagne "Zin in gezeik" zijn er 12 jongeren in Deventer gestart, verdeeld over vele teams.
Doorontwikkeling sturen en beheersen
We ontwikkelen door op sturing en beheersing van de organisatie. We bereiden de in-control-verklaring voor, die het college in 2020 moet afgeven. Hiervoor is een aangescherpt kader voor de controlfunctie opgesteld. Deze richt op een risico-gerichte aanpak, met focus op de "key-controls" en een verdere explicitering van de drie controllijnen (1-2-3 in control: lijn, advies en concern). Wij beogen hiermee verdere bewustwording, risicobewust handelen en het versterken van het zelforganiserende en zelfcontrolerende vermogen. Hiermee geven we een extra professionaliseringsimpuls aan de werkwijze die Deventer al sinds 2012 voert.
Informatieveiligheid
Onder informatieveiligheid verstaan we het uitvoeren van samenhangende maatregelen om de betrouwbaarheid van de informatievoorziening te waarborgen. Kernpunten daarbij zijn beschikbaarheid, integriteit (juistheid) en vertrouwelijkheid van persoonsgegevens en andere informatie. In 2018 is gemeten hoe de gemeentelijke informatieveiligheid aansluit op de BIG (Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten); inmiddels scoren we rond de 90%. Naast aandacht voor de technische veiligheid is er ook in 2018 aandacht besteed aan houding en gedrag van medewerkers.
Privacy
Burgers moeten er op kunnen vertrouwen dat de gemeente en haar partners zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. Met dat doel is in 2018 de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in volle werking getreden. Het implementatieplan Grip op privacy voeren we uit om hier handen en voeten aan te geven. Daarbij is begonnen met het in beeld brengen van werkprocessen met een hoog privacy-risico. De formatie is uitgebreid met een privacy-adviseur en is een interne toezichthouder aangesteld. Er is geïnvesteerd in het verbeteren van het bewustzijn, de kennis en het draagvlak op het gebied van privacy en gegevensbescherming bij het management en bij de medewerkers. In 2019 zal deze ingezette lijn worden voortgezet.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Bevorderen van de sturing en beheersing
Bevorderen van de sturing en beheersing van de gemeente
Prestaties
Bevorderen risicogericht werken door het faciliteren van risicomanagementsessies per programma/taakveld. Geïdentificeerde risico's worden vastgelegd, geactualiseerd en voorzien van beheersmaatregelen. Uitvoering van de beheersmaatregelen wordt gemonitord.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Versterken van de control door de eerste-lijn- control in programma's en teams expliciet en meetbaar te maken en het controlframework voor de gemeente opnieuw in te richten. Dit koppelen wij aan nieuwe budgetregels en vereenvoudiging in de kostenstructuur om meer focus in de sturing aan te brengen.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Het voeren van financieel solide beleid en –beheersing, gewaardeerd met een goedkeurende accountantsverklaring.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Kwartaalrapportages met ingang van 2018
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Doelstelling - Professionele medewerkers en managers
Professionele medewerkers en managers die de organisatie nu en in de toekomst aan haar inwoners en ondernemers kan verbinden.
Prestaties
Het strategisch leer- en ontwikkelplan draagt bij aan de ontwikkeling van de organisatie, sluit aan op de organisatiekoers en richt zich op het continu verbeteren in onze organisatie. Het biedt de mogelijkheden om medewerkers te ontwikkelen naar flexibele, communicatieve, netwerkende medewerkers die verantwoordelijkheid nemen en digitaal vaardig zijn. We vergroten het leereffect door meer nadruk te leggen op het leren op de werkplek naast het gevarieerde aanbod in de Deventer School.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Er worden diverse maatregelen ingezet om de flexibiliteit en bredere inzetbaarheid van medewerkers te vergroten, bijvoorbeeld door via Deventer Doet medewerkers de ruimte te geven om 25% van hun tijd flexibel inzetbaar te zijn.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Een gezonde en plezierige werkplek met aandacht voor vitaliteit, een juiste balans, gezondheid en het beperken van stress. We streven een verzuim na van maximaal 4,6%. Deze norm is gebaseerd op de 25% best scorende gemeenten in onze grootteklasse.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
We werken aan een open dialoog en het goede gesprek in de organisatie; tussen management en medewerkers en medewerkers onderling. In de personele jaarcyclus is er, naast aandacht voor prestatie en inhoud, meer focus op ontwikkeling van management en medewerkers. Via het nieuwe medewerkersonderzoek geven we medewerkers het platform om samen verantwoordelijkheid te nemen en de werktevredenheid te vergroten.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
We bieden gelijke kansen en de opbouw van onze organisatie is een afspiegeling van de maatschappij. We geven mensen met een achterstand naar de arbeidsmarkt kansen via garantiebanen. We vergroten de instroom van jongeren doordat medewerkers van 55jr en ouder ruimte creëren door minder te werken. We realiseren onder meer een trainee programma met ruimte voor de instroom van 2 jongeren. We gaan werken aan het vergroten van de diversiteit in de organisatie, o.a door anoniem solliciteren.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
We realiseren onder meer een traineeprogramma met ruimte voor de instroom van 2 jongeren. We zetten in op de instroom van meer jongeren in onze organisatie, via traineeships en andere middelenDoelstelling - Informatievoorziening die past.
Informatievoorziening die past.
Prestaties
Om de informatiebehoefte van de gemeente te voorzien van een meerjarig kader is de nieuwe I- visie opgesteld en wordt het bijbehorende uitvoeringsplan in werking gesteld.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Open data krijgt een vervolg en nieuwe datasets worden beschikbaar gesteld voor burgers en bedrijven.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Digitalisering en zelfservice voor burgers, bedrijven en organisatie o.a. door introductie van persoonlijke inlogpagina (pip).
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Laagdrempelige informatievoorziening voor burgers om inzicht in werking en keuzes transparant te maken (<a href="http://hetgeldvan.deventer.nl/">http://hetgeldvan.deventer.nl/</a>).
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Doelstelling - Basis op orde
De basis is op orde
Prestaties
Een moderne en efficiënte I-infrastructuur die een betrouwbare ruggengraat voor een moderne informatievoorziening is en voldoet aan alle wettelijke eisen, eenmalige opslag en meervoudig gebruik.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Implementatie van de nieuwe aanbestedingsrichtlijn met borging van de control in de lijn zodat de gemeente compliant is op aanbestedingsrechtmatigheid.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Implementatie Aanbestedingswet, Wet Arbeidsrelatie en Wet bescherming persoonsgegevens.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Borging informatieveiligheid via (procesafspraken) en audits en borging privacy aspecten door middel van Privacy- en Business impact analyses.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 32.814 | 33.546 | 32.140 | -1.407 |
Baten | 7.484 | 7.741 | 7.956 | 214 |
Voor resultaatbestemming | -25.330 | -25.805 | -24.184 | 1.621 |
Stortingen in reserves | 540 | 732 | 788 | 56 |
Puttingen uit reserves | 637 | 2.925 | 2.026 | -899 |
Na resultaatbestemming | -25.233 | -23.612 | -22.946 | 666 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
Werkbudget CISO-Privacy | 43 | 0 | -43 |
Frictiekostenbudget Communicatie | 65 | 58 | -7 |
Leren en ontwikkelen | 201 | 0 | -201 |
Informatieveiligheid | 113 | 40 | -73 |
ICT projecten | 383 | 382 | -1 |
Softwarepakket Financiele administratie/Belastingen | 364 | 364 | 0 |
Frictiebudget Bedrijfsvoering | 42 | 42 | 0 |
Frictiebudget Directieraad | 175 | 0 | -175 |
Totaal | 1.386 | 886 | -500 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 666 |
Saldo budgetoverheveling | -500 |
Saldo na budgetoverheveling | 166 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €166.000)
Facilitaire Zaken (voordeel €101.000)
Bij het team Facilitaire zaken is er een voordeel op uitgaven en inkomsten van de facilitaire kosten (€102.000 voordeel). Er zijn lagere uitgaven op dienstreizen, parkeergelden, forenzen vergoedingen, ARBO, kantoorartikelen, verbruik warme dranken, restauratieve voorzieningen en printkosten. Het voordeel op de inkomsten komt met name door het in rekening brengen van cateringkosten bij derden, het gebruik door derden van het gebouw en haar faciliteiten en inkomsten uit werkzaamheden voor andere gemeenten, zoals begeleiding bij huisvestingsprojecten.
I-werkorganisatie (voordeel €175.000)
Bij de I-Werkorganisatie heeft het voordeel van €175.000 met name betrekking op de personeelskosten op de volgende aspecten:
- het invullen van alle vacatures uit het Uitvoeringsplan Organisatieontwikkeling heeft in 2018 gefaseerd plaatsgevonden;
- in 2018 is voor het eerst gewerkt met het activeren van projecturen voor instandhouding zoals conform het Uitvoeringsplan Organisatie Ontwikkeling is besloten;
- er waren nog eenmalige middelen beschikbaar uit de financiële impuls 2016 die niet meer nodig bleken doordat de organisatie zich goed ontwikkelt;
- vergeleken met het derde kwartaal is de prognose van externe inhuur naar beneden bijgesteld in verband met ziekte, vakantie of door het eerder stoppen van externen.
In het kader van de BBV richtlijnen dienen ICT-kosten (met name software) vanaf 2018 per taakveld begroot en gerapporteerd te worden. Er heeft ten behoeve van de begroting 2018 een administratieve toerekening plaatsgevonden, terwijl gedurende het jaar wel conform realisatie per taakveld is verantwoord. Voor de begroting 2019 zullen we starten met correcties in de begroting zodat begroting en realisatie weer matchen. Alle ICT kosten worden in DOWR verband gemanaged en verantwoord. Overschotten en tekorten die nu per taakveld zichtbaar zijn worden binnen DOWR-I gecompenseerd.
Directiebudget (nadeel €83.000)
Daarnaast is er een nadeel te zien op het directiebudget van €83.000 (o.a. onkosten onderzoek, ontslagvergoeding).
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 1.125 | 4.248 | 2.824 | -1.425 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 38 | 38 |
Saldo | -1.125 | -4.248 | -2.786 | 1.463 |
Toelichting
Er is in 2018 €1,46 miljoen minder geïnvesteerd dan begroot. Dit heeft met name betrekking op ICT projecten (€1,2 miljoen) die zijn doorgeschoven naar 2019, waaronder:
- modernisering GBA (wettelijk uitgesteld)
- storage (gestart in 2018, wordt in 2019 afgerond)
- uitlevering van laptops en uitrol van Office 365/Windows 10 (gestart in 2018, wordt begin 2019 afgerond)
Daarnaast zijn er investeringen in het Stadhuis (€200.000) die zijn doorgeschoven naar 2019, zoals optimalisering huisvesting (tourniquets) en investeringen in akoestische maatregelen.
Verbonden partijen
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Beleidsnota reserves en voorzieningen 2018 | 1,1 Mb | |
Kadernota Verbonden partijen 2017 | 0,1 Mb | |
Treasurystatuut 2017 | 0,6 Mb | |
Nota Rentebeleid 2013 | 0,6 Mb | |
Beleidsnota Risicomanagement en weerstandsvermogen 2014 | 1,4 Mb | |
Richtlijn Activeren en afschrijven 2013 | 1,8 Mb | |
Verlenen van garanties en geldleningen 2013 | 1,7 Mb | |
Financiële verordening 2011 | 1,0 Mb | |
Verordening onderzoeken doelmatig- en doeltreffendheid 2004 | 1,4 Mb |
Soort wijziging
Status
- Belastingen overigRealisatie lasten € -89 Verschil € 1.026Realisatie Baten € 535 Verschil € 402
- OverheadRealisatie lasten € 32.923 Verschil € -22.598Realisatie Baten € 9.982 Verschil € 343
- Geëscaleerde zorg 18+Realisatie lasten € 26.581 Verschil € -23.312Realisatie Baten € 3.302 Verschil € -33