Ambitie Sociaal Domein: In de Deventer samenleving doet iedereen mee. Zoveel mogelijk op eigen kracht, waar nodig met ondersteuning van het sociaal netwerk. Mensen die het niet op eigen kracht redden, kunnen blijven rekenen op onze ondersteuning bij het opgroeien, het vinden van een goede onderwijsplek, het krijgen van zorg en het meedoen in de samenleving, waar mogelijk met werk. Deventer wil een gemeente zijn met een stevige sociale structuur, die het mogelijk maakt dat iedereen zo goed mogelijk aan de samenleving kan meedoen. Als gemeente vervullen we hierin een faciliterende rol. De uitgangspunten daarbij zijn: de eigen kracht en de ondersteuningsvraag van mensen staan centraal, preventie, wijk-, buurt- en kerngerichtheid en integraliteit.
Onze doelstellingen:
- Maximale participatie van Deventer burgers: mensen werken, versterken zichzelf, doen iets voor een ander, of voor de stad. Iedereen doet ertoe!
- Het bieden van een vangnet voor burgers die (tijdelijk) niet kunnen meedoen in de Deventer samenleving.
Meer informatie
2018 in vogelvlucht
De transformatie in het sociaal domein is een proces van vele jaren. Ook in deze vogelvlucht over 2018 starten we met deze opmerking. In 2018 zien we voorzichtig een stabilisatie ontstaan van het aantal verstrekkingen maatwerkvoorzieningen Wmo. Gelijktijdig zien we dat de ontwikkeling van algemene voorzieningen in stad op een aantal plekken met veel energie wordt opgepakt, maar dat dit een intensieve samenwerking tussen onder andere het initiatief zelf, het sociaal team en de gemeente vraagt.
De transformatie vergt een lange adem en in het gezamenlijke actieplan sociaal domein, tevens verankerd in het verbindend kader sociaal domein, is verwoord dat we in gezamenlijkheid nog meer gaan inzetten op preventie, toegang, maatwerk en monitoring.
Toegang
In 2018 is gewerkt aan de realisatie van een nieuwe centrale toegang sociale teams. Hiervoor is een klantcontactcentrum sociaal team ingericht met één nieuw telefoonnummer. Na een opstart periode is deze eind 2018 formeel van start gegaan.
Tevens zijn in een pilot constructie ervaringen opgedaan met het oppakken van bepaalde ondersteuningsvragen door het specialisme maatschappelijk werk binnen het sociaal team alvorens hiervoor een maatwerkbeschikking af te geven.
Tot slot is in het najaar besloten om vooral te focussen op de inhoudelijke doorontwikkeling van de sociale teams en het besluit over de organisatievorm uit te stellen.
Preventie
Er is een interactief proces opgestart om tot een nieuwe nota gezondheidsbeleid te komen. Zowel met de raad, de ASDD, als het bestuurlijk platform Salland United en samenwerkingsverband samen gezond in Deventer zijn gesprekken gevoerd over de doelstellingen en speerpunten. In 2019 volgt de definitieve nota.
In de uitwerking van het beleidsplan 2017 – 2020 Vrijwilligerswerk, informele zorg en mantelzorgondersteuning is de samenvoeging van het steunpunt mantelzorg en de VCD opgepakt. Dit moet in 2019 leiden tot een daadwerkelijk samengaan. Tevens is het aantal mantelzorgpas gebruikers doorgegroeid naar ruim 2300.
Het college heeft in 2018 uitgesproken ook voor de komende vier jaar weer een regenboogstad te willen zijn. De wijze waarop hieraan invulling gegeven wordt, wordt begin 2019 uitgewerkt.
Maatwerk
Voor de maatschappelijke opvang, verslavingszorg, openbare geestelijke gezondheidszorg en beschermd wonen is de regionaal actieplan vertaald naar een lokaal actieplan. Ambitie is om het voor kwetsbare inwoners mogelijk te maken om zo zelfstandig mogelijk te wonen en participeren in de samenleving. Vroegsignalering en preventie zijn belangrijke speerpunten. Daarnaast is het doel om samen met zorgaanbieders de zorg en ondersteuning zo veel mogelijk aan of dichtbij huis te bieden.
Er is een nieuwe inkoop / raamwerkovereenkomst afgesloten met 113 zorgaanbieders. Hierbij is conform de Amvb ook onderzocht welke reële tarieven bij de producten horen. Voor de discussie die hierbij ontstaan is, is een traject met de kleine zorgaanbieders opgestart.
Het huidig kader voor een persoonsgebonden budget Wmo en Jeugd is herijkt. Dit heeft geleid tot een door de Raad nieuw vastgesteld PGB kader Wmo en Jeugd.
Achter de schermen worden binnen het programma ook signalen rondom kwaliteit en rechtmatigheid van de dienstverlening door zorgaanbieders opgepakt. Hiervoor wordt de expertise van de GGD en sociale recherche ingeschakeld. In een aantal gevallen leidt dit tot een verscherpt toezicht of zelfs ontbinding van de raamovereenkomst. We zien een stijging van het aantal signalen dat gemeld wordt.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Samenkracht / burgerparticipatie
Samenkracht / burgerparticipatie: Een bijdrage leveren aan het welbevinden van onze inwoners door eigen regie en een goede sociale infrastructuur mogelijk te maken.
Prestaties
Minimaal 55% van de inwoners van 18 jaar en ouder voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Het percentage inwoners dat zich vrijwillig inzet is minimaal 40% en het aantal mantelzorgpasgebruikers stijgt naar minimaal 2200.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Het faciliteren van algemene voorzieningen die de eigen regie versterken en het gebruik van de maatwerkvoorzieningen terugdringen
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Verder versterken preventie beweging met als belangrijk onderdeel gezondheid.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Laagdrempelige opvoedingsondersteuning bieden voor alle ouders vanuit principe van de tien beschermende factoren.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Doelstelling - Toegang
Toegang: Inwoners met een ondersteuningsvraag weten de weg naar de toegang te vinden.
Prestaties
De bereikbaarheid van de sociale teams is verbeterd
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
De komst van de avg en de extra inzet die is gezet op het verbeteren van de bereikbaarheid maakt dat dit jaar er nog niet volledig invulling is gegeven aan doel één gezin, één plan, één regisseur.De doorontwikkeling van de inhoudelijke samenwerking wordt voortgezet. Focus ligt op inhoud en de organisatievorm is daarin volgend.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Doelstelling - Ondersteuning
Ondersteuning: Bieden van ondersteuning voor inwoners die (tijdelijk) niet mee kunnen doen.
Prestaties
Uitvoering geven aan regionaal actieplan beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Organiseren kwalitatief ondersteuningsaanbod WMO (inkoop)
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Voor minimaal 75% van de huishoudens die een beroep doen op schuldhulpverlening worden de schulden structureel opgelost of wordt een situatie gecreëerd waarin de schulden beheersbaar zijn
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 76.161 | 80.168 | 77.541 | -2.626 |
Baten | 5.524 | 5.720 | 5.962 | 242 |
Voor resultaatbestemming | -70.637 | -74.448 | -71.580 | 2.868 |
Stortingen in reserves | 439 | 1.353 | 3.079 | 1.726 |
Puttingen uit reserves | 903 | 3.694 | 3.275 | -419 |
Na resultaatbestemming | -70.173 | -72.107 | -71.384 | 723 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
Bed, Bad en Brood | 23 | 23 | 0 |
Ondersteuning beschermd wonen | 25 | 0 | -25 |
Bewonersinitiatieven | 166 | 166 | 0 |
Eenmalige meedoenactiviteiten | 24 | 24 | 0 |
Uitvoeringsbudget Implementatie ICT sociaal domein | 240 | 240 | 0 |
Informatisering Sociaal Domein | 0 | 75 | 75 |
Totaal | 478 | 528 | 50 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 723 |
Saldo budgetoverheveling | 50 |
Saldo na budgetoverheveling | 773 |
Toelichting op saldo na budgetoverheveling (voordeel €773.000)
Samenkracht ( voordeel €300.000)
In 2018 is in totaal €300.000 minder uitgegeven voor samenkracht. Met name is minder uitgegeven aan innovatie (€70.000), Eén meedoenbudget (€95.000), extramuralisering €45.000 en buurtwerk €45.000. De transformatie in het sociaal domein is een kwestie van lange adem. Steeds meer realiseren wij ons dat bewonersactiviteiten en algemene voorzieningen niet vanzelf ontstaan. We verwachten veel van vrijwilligers, maar ook van zorgaanbieders. Goede ideeën hebben een duwtje of ondersteuning nodig. Zo is met name het één Meedoenbudget afhankelijk van aanvragen die binnen komen.
Binnen het programma Meedoen was de capaciteit te beperkt aanwezig om actief deze aanjagende rol te kunnen vervullen. Inmiddels is via het actieplan transformatie sociaal domein extra capaciteit beschikbaar gekomen om de transformatie aan te jagen. De beweging van extramuralisering, stimuleren innovatie en vooral het ondersteunende van goede bewonersinitiatieven wordt daarmee een extra boost gegeven in 2019.
Maatwerkvoorzieningen (voordeel €250.000)
In de 3e kwartaalrapportage was het nadeel op de hulpmiddelen Welzorg ingeschat op €480.000. Zoals toegelicht in de raadsmededeling van 4 december is het verwachte nadeel bijgesteld naar €300.000. Voor de jaarrekening geeft dit een voordelig effect van €180.000.
Daartegenover staan extra incidentele grote uitgaven van circa €100.000 voor PGB hulpmiddelen en woningaanpassingen.
Ten aanzien van de ICT lasten wordt op maatwerkvoorzieningen een voordeel van €170.000,- gepresenteerd. Hier staan echter nadelen tegenover op andere programma's. Een overall toelichting op de ICT lasten wordt gegeven op het programma bedrijfsvoering.
Maatwerkdienstverlening 18+ (nadeel €50.000)
- Eind januari 2019 is besloten om als gevolg van de CAO verhoging het tarief voor een schoon huis te verhogen over de periode 1 oktober 2018 tot en met 31 december 2018. Zoals toegelicht in de raadsmededeling heeft deze tariefsverhoging een kostenverhogend effect van €118.000.
- Tegenover dit nadeel staat een voordeel doordat de eigen bijdragen CAK in 2018 circa €100.000 hoger uitvallen dan geraamd.
- Uit de definitieve cijfers van PlusOV blijkt dat de beheer en regiekosten voor het vraagafhankelijk € 50.000 nadeliger zijn uitgevallen met name als gevolg van langere inhuur dan voorzien.
Geëscaleerde zorg 18+ (voordeel €300.000)
Het overgrote deel van de taken op het gebied van maatschappelijke opvang en beschermd wonen wordt gedekt vanuit de rijksbijdrage die Deventer hiervoor als centrumgemeente ontvangt. Op dit onderdeel is een voordeel gerealiseerd van €1,67 miljoen. Voornamelijk op de onderdelen beschermd wonen ZIN (€1,3 miljoen) en PGB (€350.000). Dit voordeel ontstaat doordat de subsidieplafonds en toewijzingen pgb's niet volledig uitgenut worden. Daarnaast stijgen de lasten beschermd wonen voor de centrumgemeente Deventer minder dan de toename van de integratie uitkering beschermd wonen die we vanuit het Rijk ontvangen. Het voordelig resultaat wordt toegevoegd aan de regionale reserve beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
Naast de dekking vanuit rijksbijdrage voor de regionale taken wordt een aantal specifiek lokale taken binnen de maatschappelijke opvang gedekt ten laste van de algemene middelen. Op dit onderdeel wordt een voordeel gerealiseerd van €300.000.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 79 | 79 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 39 | 39 |
Saldo | 0 | 0 | -40 | -40 |
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 100 | 69 | -31 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | -100 | -69 | 31 |
Verbonden partijen
GR Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland
GR
NV Sportbedrijf Deventer
NV
GR Vervoerscentrale Stedendriehoek
GR
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Beleidsplan Meedoen 2015-2019 | 0,3 Mb | |
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2018-2023 | 0,3 Mb | |
Sportbeleid 2015-2019 | 0,6 Mb | |
Regionaal actieplan Maatschappelijke opvang 2017-2022 | 0,5 Mb | |
Regiovisie Maatschappelijke opvang 2017-2022 | 0,5 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2014-2018 | 1,0 Mb | |
Beleidsplan Vrijwilligers en mantelzorgers 2017-2020 | 0,5 Mb |
Soort wijziging
Status
- Samenkracht en burgerparticipatieRealisatie lasten € 11.144 Verschil € -9.674Realisatie Baten € 1.326 Verschil € 144
- BurgerzakenRealisatie lasten € 2.687 Verschil € -790Realisatie Baten € 1.951 Verschil € -53
- Maatwerkdienstverlening 18+Realisatie lasten € 21.991 Verschil € -19.090Realisatie Baten € 2.747 Verschil € 154
- WijkteamsRealisatie lasten € 6.338 Verschil € -6.103Realisatie Baten € 285 Verschil € -51
- Maatwerkvoorziening (WMO)Realisatie lasten € 2.706 Verschil € -2.645Realisatie Baten € 143 Verschil € -82
- Sportbeleid en activeringRealisatie lasten € 5.081 Verschil € -4.874Realisatie Baten € 207 Verschil € 0
- SportaccommodatiesRealisatie lasten € 3.193 Verschil € -2.517Realisatie Baten € 524 Verschil € 152
- Geëscaleerde zorg 18+Realisatie lasten € 26.581 Verschil € -23.312Realisatie Baten € 3.302 Verschil € -33
- VolksgezondheidRealisatie lasten € 3.636 Verschil € -3.636Realisatie Baten € 7 Verschil € -7