De algemene dekkingsmiddelen zijn die inkomsten van de gemeente waar geen directe dienstverlening en/of bestedingsverplichtingen tegen over staat. Het zijn dan ook vrij besteedbare middelen die jaarlijks worden ingezet ter dekking van de uitgaven in de diverse programma’s. Daarnaast betreft het ook de raming onvoorzien en uitgaaf- en inkomstenstelposten die nog niet aan de diverse programma’s zijn toegerekend.
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit:
- De algemene uitkering uit het Gemeentefonds;
- De opbrengsten van de lokale heffingen;
- De opbrengst uit deelnemingen (dividend);
- Financiering;
- Onvoorzien en stelposten.
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 8.872 | 6.889 | 5.950 | -939 |
Baten | 217.114 | 221.632 | 222.074 | 441 |
Voor resultaatbestemming | 208.242 | 214.743 | 216.124 | 1.380 |
Stortingen in reserves | 3.955 | 23.679 | 24.234 | 555 |
Puttingen uit reserves | 2.366 | 23.192 | 23.313 | 122 |
Na resultaatbestemming | 206.653 | 214.256 | 215.203 | 947 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
Frictiebudget Directieraad | 503 | 131 | -372 |
Eenmalig budget implementatie FA/BEL | 41 | 41 | 0 |
Areaal accres | 82 | 0 | -82 |
Niet gesprongen explosieven | 28 | 0 | -28 |
Stelpost accress prijzen/lonen | 179 | 0 | -179 |
Totaal | 833 | 172 | -661 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 947 |
Saldo budgetoverheveling | -661 |
Saldo na budgetoverheveling | 286 |
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 750 | 750 | 0 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | -750 | -750 | 0 |
Dekkingsmiddelen
(bedragen x €1.000) | |||
Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening |
Algemene uitkering | 187.431 | 191.529 | 190.822 |
Lokale heffingen | 25.597 | 26.126 | 26.242 |
Dividend | 903 | 1.310 | 1.254 |
Saldo financieringsfunctie | 1.048 | 1.012 | 1.106 |
Algemene uitkering
De algemene uitkering wordt ontvangen uit het gemeentefonds. Deze uitkering is voor een deel gekoppeld aan de uitgaven van het rijk. De verdeling van het geld naar gemeenten vindt plaats op basis van maatstaven.
Lokale heffingen
Hier wordt een beeld gegeven van de opbrengsten uit de lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is aan de opbrengsten. Het betreft de heffingen in onderstaande tabel.
Dit impliceert tevens dat de heffingen op het gebied van parkeren (gedeeltelijk), afvalstoffen- en rioolopbrengsten geen algemeen dekkingsmiddel zijn, maar expliciet worden aangewend voor uitgaven op betreffende terreinen. In de paragraaf lokale lasten wordt aandacht besteed aan o.a. lokale lastendruk, kwijtscheldingsbeleid e.d.
(bedragen x €1.000) | |||
Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening |
Onroerend zaakbelastingen | 25.098 | 25.601 | 25.740 |
Hondenbelastingen | 300 | 300 | 300 |
Overige belastingen | 199 | 225 | 201 |
Dividend
De opbrengst uit deelnemingen betreft o.a. de dividenduitkering van de Bank Nederlandse gemeenten.
Saldo financieringsfunctie
Het saldo van de financieringsfunctie is een begrip uit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Dit begrip kan worden gedefinieerd als het saldo van:
- de betaalde rente (last) over de aangegane langlopende leningen en over de aangetrokken middelen in rekening courant en
- de ontvangen rente (bate) over de uitzettingen. Onder uitzettingen kunnen worden verstaan deposito’s, verstrekte langlopende leningen en beleggingen.
(bedragen x €1.000) | |||
Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening |
Onvoorzien | -221 | -84 | 0 |
Stelposten | -2.277 | -1.593 | 0 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | -458 | -287 | -472 |
Uitvoeringskosten lokale heffingen | -1.236 | -1.289 | -961 |
Budgetruimte nieuw beleid | -2.339 | 0 | 0 |
Calculatieverschillen kostenplaatsen | -207 | -1.981 | -1.827 |
Onvoorzien
Dit betreft de algemene raming voor onvoorzien. De bestedingen die ten laste van onvoorzien komen zijn verantwoord op de programma’s waarop deze betrekking hebben. In bijlage 1 Onvoorzien bij de jaarrekening 2018 is inzichtelijk voor welke posten de begroting onvoorzien is aangewend.
Stelposten
Dit betreft diverse lasten en baten die niet direct aan programma’s kunnen worden toegerekend.
Overige algemene dekkingsmiddelen
De post ‘overige algemene dekkingsmiddelen’ bestaat met name uit de bespaarde rente op de reserve afkopen erfpacht.
Uitvoeringskosten lokale heffingen
Uitvoeringskosten lokale heffingen zijn de kosten voor het heffen en invorderen van de belastingen en heffingen. Dit zijn onder andere kosten
van het gegevensbeheer, alle correspondentie en andere administratieve handelingen.
Nieuw Beleid
Dit is budget voor nieuw beleid.
Calculatieverschillen kostenplaatsen
In een aantal kostenplaatsen wordt in de begroting een voorcalculatorisch tarief gehanteerd. De werkelijke kosten en opbrengsten kunnen
hiervan afwijken. Dit komt tot uitdrukking in het calculatieverschil. Daarnaast bevat deze post nog budgetten die niet zijn toe te rekenen aan één
product.
Vennootschapsbelasting
De Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen is per 1 januari 2016 in werking getreden. Op basis van de wetgeving zijn de
verschillende activiteiten van gemeente Deventer onderzocht of er sprake is van het drijven van een onderneming. Dat is tot op heden niet het
geval. Voor de begroting betekent dit dat er geen financiële consequenties in de vorm van Vpb belastingafdracht zijn opgenomen.
Overhead
In de nieuwe BBV-regels is voorgeschreven wat onder de definitie overhead wordt verstaan.
De definitie luidt: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Door de definitie te gebruiken kan een eenduidig inzicht worden gegeven in de kosten die direct zijn toe te rekenen aan bepaalde taakvelden.
Met ingang van de begroting 2017 moet in het programmaplan worden aangegeven welk bedrag dit in de gemeente betreft.
Verbonden partijen
Circulus Berkel BV
BV
Enexis Holding NV
NV
Bank Nederlandse Gemeenten NV
NV
Vitens NV
NV
Wadinko NV
NV
Stichting administratiekantoor Dataland
ST
Coöperatie Dimpact ua
Coöp
Vordering op Enexis BV
BV
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
NV
Verkoop Vennootschap BV
BV
CBL Vennootschap BV
BV
CSV Amsterdam BV
BV
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Arbeidsvoorwaardenregeling | ||
Beleidskader Informatieveiligheid DOWR 2017-2020 | 1,2 Mb | |
Beleidskader privacy en gegevensbescherming | 0,6 Mb | |
Geïntegreerd Uitvoeringsplan Informatieveiligheid 2017-2020 | 1,2 Mb | |
I-Visie DOWR 2018-2022 | 1,0 Mb |
Soort wijziging
Status
- Belastingen overigRealisatie lasten € -89 Verschil € 1.026Realisatie Baten € 535 Verschil € 402
- InkomensregelingenRealisatie lasten € 52.604 Verschil € -12.729Realisatie Baten € 40.374 Verschil € -499
- Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GFRealisatie lasten € 0 Verschil € 191.529Realisatie Baten € 190.822 Verschil € 707
- Samenkracht en burgerparticipatieRealisatie lasten € 11.144 Verschil € -9.674Realisatie Baten € 1.326 Verschil € 144
- OverheadRealisatie lasten € 32.923 Verschil € -22.598Realisatie Baten € 9.982 Verschil € 343
- ParkerenRealisatie lasten € 3.872 Verschil € -1.370Realisatie Baten € 2.193 Verschil € 309
- Verkeer en vervoerRealisatie lasten € 16.454 Verschil € -13.521Realisatie Baten € 3.430 Verschil € -497
- Openbare orde en veiligheidRealisatie lasten € 2.451 Verschil € -2.107Realisatie Baten € 361 Verschil € -17
- BurgerzakenRealisatie lasten € 2.687 Verschil € -790Realisatie Baten € 1.951 Verschil € -53
- Fysieke bedrijfsinfrastructuurRealisatie lasten € 52.586 Verschil € -37.726Realisatie Baten € 51.848 Verschil € -36.988
- Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein)Realisatie lasten € 6.066 Verschil € 677Realisatie Baten € 6.752 Verschil € -9
- Wonen en bouwenRealisatie lasten € 4.939 Verschil € -685Realisatie Baten € 4.303 Verschil € -50
- Ruimtelijke ordeningRealisatie lasten € 2.885 Verschil € -1.885Realisatie Baten € 1.484 Verschil € -483
- WijkteamsRealisatie lasten € 6.338 Verschil € -6.103Realisatie Baten € 285 Verschil € -51
- Overige baten en lastenRealisatie lasten € 3.861 Verschil € -3.029Realisatie Baten € 1.321 Verschil € -490
- BestuurRealisatie lasten € 5.119 Verschil € -4.893Realisatie Baten € 611 Verschil € -386
- Openbaar groen en (openlucht) recreatieRealisatie lasten € 9.298 Verschil € -6.806Realisatie Baten € 2.552 Verschil € -60
- RioleringRealisatie lasten € 6.427 Verschil € 1.731Realisatie Baten € 8.172 Verschil € -14
- AfvalRealisatie lasten € 12.058 Verschil € 1.253Realisatie Baten € 15.072 Verschil € -1.760
- Mutat. reserves (NB alleen rechtstreeks)Realisatie lasten € 23.783 Verschil € -1.183Realisatie Baten € 22.892 Verschil € -292
- OZB woningenRealisatie lasten € 1.107 Verschil € 12.578Realisatie Baten € 13.727 Verschil € -41
- OZB niet-woningenRealisatie lasten € 79 Verschil € 11.871Realisatie Baten € 12.093 Verschil € -143