De lijn van opgroeien in Deventer is die van Wieg naar Werk. Jongeren in Deventer kunnen van hun jeugd genieten. Daarnaast ondersteunen we jongeren waar nodig op hun weg naar economische en sociale zelfstandigheid. Als gemeente vervullen we daarin wisselende rollen gericht op het versterken van de keten en de goede toegankelijkheid en bereikbaarheid van de benodigde voorzieningen. Organisaties in de stad werken samen binnen het netwerk Centrum Jeugd en Gezin.
Basisdocumenten in 2018 zijn:
- Visie van wieg naar werk 4.0;
- Lokale Educatieve Agenda 2016-2020;
- Beleidsvisie Brede School Nieuwe Stijl;
- Plan van aanpak ‘Sluitende aanpak jongeren’;
- Beleidsplan Wet OKE en VVE;
- Het normale leven versterken (preventie).
Meer informatie
2018 in vogelvlucht
De lijn van opgroeien in Deventer is die van Wieg naar Werk. Jongeren in Deventer kunnen van hun jeugd genieten. Daarnaast ondersteunen we jongeren waar nodig op hun weg naar economische en sociale zelfstandigheid. Als gemeente vervullen we daarin wisselende rollen gericht op het versterken van de keten en de goede toegankelijkheid en bereikbaarheid van de benodigde voorzieningen.
In 2018 zijn we begonnen met een actualisatie van de visie van wieg naar werk 4.0 uit 2014. De nieuwe visie van wieg naar werk 5.0 geeft inhoud aan de transformatieopgave door o.a. het opnemen en verweven van de visie op preventie “het normale leven versterken”.
De transformatie in het sociaal domein is een proces van vele jaren. En in het gezamenlijke actieplan sociaal domein (tevens verankerd in het verbindend kader sociaal domein) is verwoord dat we in gezamenlijkheid nog meer gaan inzetten op preventie, toegang, maatwerk en monitoring. In 2018 is verder invulling gegeven aan het samenspel en de samenwerking tussen o.a. gemeente, gezinscoaches, welzijnsorganisaties, onderwijs, GGD en zorgaanbieders.
1. Preventie
Primair ligt de verantwoordelijkheid voor preventie bij de burgers c.q. ouders/verzorgers zelf. Waar de eigen kracht ontbreekt of waar men er zelf niet uitkomt kan men uiteraard rekenen op ondersteuning. Het professionele veld is ingericht om vroegtijdig problemen te signaleren. Daarmee kan er sneller en effectiever ondersteuning worden geboden. Waarbij we ondersteuning en zorg zoveel mogelijk integraal, samenhangend, dicht bij huis en dicht bij de leefwereld van burgers organiseren, aansluitend op hun eigen kracht. Zo kort als mogelijk, zo lang als noodzakelijk. Zoveel mogelijk vanuit de 1 gezin, 1 plan, 1 regisseur gedachte. Zo is er in 2018 o.a. intensiever samenwerkt tussen de jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen van de GGD en de gezinscoaches.
2. Toegang
In 2018 is samen met de toegang (gezinscoaches) gekeken hoe de toegang en de zorg nog beter en slimmer ingericht kan worden. Zo is bijvoorbeeld het experiment met een jeugdconsulent bij de huisartsen vanwege de positieve resultaten structureel gemaakt. Ook worden de gezinscoaches steeds vaker door de gecertificeerde instelling betrokken bij het opstellen van een gezinsplan.
In overleg met de toegang geven we professionals (welzijn, zorg en onderwijs) de ruimte en het vertrouwen om te handelen. Mensen die ondersteuning nodig hebben, hebben keuzemogelijkheden en er is ruimte voor innovatieve en kleine aanbieders.
3. Maatwerk
In 2018 is er met de aanbieders nieuwe (inkoop)afspraken gemaakt voor zorg en ondersteuning, om de beweging naar meer resultaatsgericht te werken te maken. Ook is er met de aanbieders regelmatig overleg geweest. Signalen over wat er wel en niet werkt, ontwikkelingen en kansen zijn besproken. Ook vond er regelmatig overleg plaats over het proces van beschikken, toewijzen en declareren.
4. Huisvesting Onderwijs
De leegstand van schoolgebouwen en de komst van een aantal nieuwe scholen bracht met zich mee dat er gesprekken gevoerd zijn over herschikking van locaties en gebouwen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Onderwijs en leerlingzaken
Onderwijs en leerlingzaken: We leveren een bijdrage aan de ontwikkelingskansen van kinderen op hun weg naar sociale en economische zelfstandigheid
Prestaties
Realiseren van goede aansluiting van voorschoolse opvang naar basisonderwijs
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Jongeren behalen een startkwalificatie of een andere passende opleiding die aansluit op de vraag van de arbeidsmarkt
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Realiseren van adequate onderwijshuisvesting
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Doelstelling - Jeugdhulp
Jeugdhulp: We bieden jeugdhulp als vangnet voor gezinnen met kinderen die (tijdelijk) niet mee kunnen doen.
Prestaties
Organiseren van een kwalitatief goed ondersteuningsaanbod van jeugdhulp (via regionale inkoop).
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 35.842 | 39.082 | 36.488 | -2.594 |
Baten | 3.095 | 4.070 | 3.655 | -415 |
Voor resultaatbestemming | -32.746 | -35.012 | -32.833 | 2.179 |
Stortingen in reserves | 0 | 9 | 10 | 2 |
Puttingen uit reserves | 1.636 | 1.668 | 1.690 | 22 |
Na resultaatbestemming | -31.110 | -33.353 | -31.153 | 2.200 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
Jongerenloketvoucher | 9 | 9 | 0 |
Totaal | 9 | 9 | 0 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 2.200 |
Saldo budgetoverheveling | 0 |
Saldo na budgetoverheveling | 2.200 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €2.200.000)
Jeugdhulp (voordeel €2.300.000)
In de 4e kwartaalrapportage was de conclusie dat de uitgaven Jeugdzorg in tegenstelling tot de verwachting niet waren gestegen en dat de uitgaven binnen het door het Rijk beschikbaar gestelde budget zouden blijven. De verwachting was dat bij de jaarrekening 2018 €1,3 miljoen terug zou kunnen vloeien naar de algemene middelen. Deze verwachting was gebaseerd op een prognose van het RSJ, waarbij we zijn uitgegaan van het voorzichtige scenario. Uit de definitieve cijfers blijkt dat het bedrag dat terug kan vloeien naar de algemene middelen in totaal €2,3 miljoen bedraagt.
Het hogere saldo is enerzijds te verklaren doordat achteraf het voorzichtige scenario te behoudend was. Anderzijds is het voordeel hoogst waarschijnlijk het effect van de ingezette transformatie waarin resultaatssturing, doen wat nodig is en samenwerking belangrijke uitgangspunten zijn.
Routegebonden vervoer (nadeel €260.000)
Uit de jaarrekening 2018 van PlusOV blijkt dat de kosten voor Deventer € 260.000 hoger uit te vallen dan we in onze begroting hadden we voorzien. Het nadeel wordt veroorzaakt door de volumestijging en doordat de beoogde bezettingsgraad verbetering die vanaf september was voorzien niet kon worden gerealiseerd door de strakke planningskaders en aanvullende eisen zoals invoering van continuroosters bij scholen. Ten opzichte van de 4e kwartaalrapportage is het nadeel €90.000 hoger geworden.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 50 | 46 | -5 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | -50 | -46 | 5 |
Verbonden partijen
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Jeugdzorg IJsselland
GR
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2018-2023 | 0,3 Mb | |
Preventienotitie Het normale leven versterken | 0,5 Mb | |
Van Wieg naar Werk 4.0 | 1,4 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2014-2018 | 1,0 Mb | |
Verordening gemeentelijke kindregelingen | 1,7 Mb | |
Visie Jeugdhulp IJsselland 2016-2020 | 0,5 Mb |
Soort wijziging
Status
- OnderwijshuisvestingRealisatie lasten € 7.498 Verschil € -5.654Realisatie Baten € 1.862 Verschil € -18
- Onderwijsbeleid en leerlingzakenRealisatie lasten € 6.168 Verschil € -2.273Realisatie Baten € 3.484 Verschil € 411
- Geëscaleerde zorg 18-Realisatie lasten € 2.205 Verschil € -2.205Realisatie Baten € 0 Verschil € 0
- Maatwerkdienstverlening 18-Realisatie lasten € 20.628 Verschil € -20.628Realisatie Baten € 0 Verschil € 0