Het programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het de milieugevolgen, zoals geluidhinder, slechte luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds gaat het over de rol van de gemeente in de mondiale en lokale klimaatproblematiek.
Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende en loslatende. Het gevolg daarvan is dat prestaties slechts ten dele afdwingbaar zijn.
Meer informatie
2018 in vogelvlucht
Afval: landelijke doelstelling van 100 kilogram ruimschoots gehaald
In het Grondstoffenplan 2015-2018 staan de vervolgstappen op het in 2013 ingevoerde Diftarsysteem. Die moesten er toe leiden dat Deventer in 2020 de landelijke doelstellingen van 100 kilogram restafval per inwoner en een scheidingspercentage van 75% zou gaan halen. De 86 kilogram restafval per inwoner per jaar ligt fors lager dan het doel van 100 kilogram en daarmee blijft Deventer net als de afgelopen jaren 7 een van de landelijke koplopers in scheiding van huishoudelijk afval. Dat is een extra aanmoediging om nieuwe wegen te bewandelen die moeten leiden tot een nog verdere terugwinning van grondstoffen uit ons huishoudelijk afval. Dit wordt nader verwoord in het nieuwe grondstoffenplan 2019 – 2022. Hierbij dient wel te worden opgemerkt dat er waarschijnlijk extra financiële inspanningen zijn vereist.
Omgevingsdienst IJsselland van start
Op 1 januari 2018 is de Omgevingsdienst IJsselland gestart als zelfstandige organisatie op basis van een Gemeenschappelijke Regeling. De vergunningverleners, toezichthouders en specialisten op het gebied van milieu zijn vanaf 1 januari overgegaan naar de Omgevingsdienst. Deventer heeft daarbij gestreefd naar een robuuste dienst waarbinnen bundeling van kennis en kwaliteit, gecombineerd met lokale binding, leidt tot een slagvaardige en efficiënte uitvoering van milieutaken. Nieuwe ontwikkelingen (zoals Asbestverbod op daken, nieuwe Wet Natuurbescherming en Klimaatakkoord) zullen nut en noodzaak van een goede samenwerking, waaraan dit jaar is gebouwd, verder vergroten.
Bodem en Geluid in teken van Omgevingswet
Op het gebied van bodem vormt het Convenant 2016-2020 tussen VNG, IPO, VNG en UvW de leidraad. Een belangrijk onderdeel daarvan is de aanpak van grondwaterverontreinigingen via het Gebiedsgerichte Grondwaterbeheer. Daarnaast zal het opnemen van de Wet Bodembescherming in de Omgevingswet tot grote veranderingen leiden. Hoe het speelveld op gebied van bodem er over drie jaar uitziet, is onderwerp van veel overleggen en beschouwingen. Van alle milieuaspecten zorgt geluid voor de meest direct voelbare overlast bij inwoners, bijvoorbeeld geluid van auto’s, treinverkeer, bedrijven of muziek. De Wet Geluidhinder is afgelopen jaren vernieuwd onder de noemer van Swung (Samen Werken in de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid). Komende jaren zal de geluidswetgeving worden opgenomen in de Omgevingswet. Daarmee worden mogelijkheden gecreëerd om naast cijfermatige normen ook een meer kwalitatieve overweging te maken bij de onderbouwing van ruimtelijke beslissingen. Het kader hiervoor zal vastgelegd worden via de Omgevingsvisie en het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte.
Duurzaamheid: de energietransitie vraagt regie en samenwerking
De essentie van de Uitvoeringsagenda Duurzame Energie (2011-2018) is dat de doelstelling van Energieneutraal in 2030 alleen maar bereikt kan worden door de optelsom van maatregelen die op alle mogelijk fronten worden genomen. Huiseigenaren verduurzamen hun woning, steeds meer bedrijven en burgers wekken hun eigen energie op, grote bedrijven investeren in duurzaamheid, auto’s worden steeds meer elektrisch opgewekt en energiezuiniger. De negatieve effecten van gaswinning in Groningen leiden tot de noodzaak van de overgang van fossiele naar fossielvrije energiebronnen. Landelijke aandacht, het Klimaatakkoord en toegenomen bewustzijn hebben geleid tot moties waarin de raad het college opdraagt om helderheid te geven over de gemeentelijke routekaart energietransitie. In het coalitieakkoord staat dat het college in 2019 met een Energieplan komt, waarin de energietransitie van duurzame energie en warmte wordt uitgewerkt. Vanuit het klimaatakkoord wordt een regierol van gemeenten verwacht, vertaald naar concrete plannen, waaronder Regionale Energie Strategieën (RES), Warmtetransitievisies en Wijkplannen.
Het uitgangspunt daarbij is dat de energietransitie alleen maar mogelijk is door verregaande samenwerking tussen betrokken partijen, zoals woningcorporaties, netwerkbeheerders, energieproducenten, overheden, bedrijven en burgers. Een mooi voorbeeld is het project ‘Fossielvrij en Betaalbaar’ waarin de corporaties, samen met provincie, gemeente en de energienetwerkbeheerder Enexis, samenwerken aan het verduurzamen van de sociale huurwoningen en wijktransities. In Transform werkt Deventer samen met de gemeenten Apeldoorn, Zwolle en Zutphen om opschaling naar 40.000 aardgasvrije woningen te realiseren op basis van nieuwe financieringsconstructies (woning gebonden financiering), grootschalige gebiedsuitwerking en het beperken van juridische belemmeringen. Het Klimaatakkoord verplicht gemeenten om deel te nemen aan de Regionale Energie Strategieën (RES) die vanuit de provincie worden georganiseerd. Gemeente Deventer neemt deel aan de RES West-Overijssel waarbij afspraken worden gemaakt over de regionale energie-opgave in de context van de klimaatdoelstelling 49% CO2 reductie in 2030. Daarmee krijgt de energietransitie (van fossiele naar fossielvrije energiebronnen) een behoorlijke impact op de ruimte en daarmee een nauwe relatie met de Omgevingsvisie.
Natuurontwikkeling Veenoordkolk voltooid en overgedragen
De Veenoordkolk en Teugse Kolk was met een diepte van 10 tot 15 meter geen goed leefgebied voor dieren en planten. Met de in 2017 voltooide herinrichting tot natuurgebied is een landschappelijk aantrekkelijke plek ontstaan met behoud van recreatief medegebruik. Bij een normaal rivierpeil zijn de plassen nu gemiddeld tussen de 2 en 4 meter diep. Er zijn natuurvriendelijke oevers en slikkige eilanden aangelegd en er is een plas-dras verbinding met de Schipbeek gemaakt. In 2018 is nog een zwaluwwand en een vogelkijkpunt gerealiseerd. Waterschap Rijn en IJssel heeft in 2016 vispassages in de Schipbeek aangelegd. Het her gerasterd gebied is per 2018 in beheer gegeven bij Stichting IJssellandschap.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Vermindering hoeveelheid restafval.
Het verder verminderen van de hoeveelheid restafval en vergroting van het hergebruik van grondstoffen.
Prestaties
Het zoveel mogelijk gescheiden inzamelen van huishoudelijk afval door verdere verlaging gf-fractie in restafval en het uitvoeren van de pilot nieuwe beloningsysteem flesjes en blikjes.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Doelstelling - Verbetering van de milieukwaliteit.
Doorgaande verbetering van de milieukwaliteit en ecologische kwaliteit in de hele gemeente.
Prestaties
Vergunningverlening, toezicht, handhaving en advies op gebied van milieu vindt plaats in een robuuste en kwalitatief hoogwaardige Omgevingsdienst, zodat er geen structurele overschrijdingen van milieunormen zijn.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Door inzet van lokale ecologische kennis bij ruimtelijke ontwikkelingen en onderhoud van de openbare ruimte worden ecologisch optimale situaties gecreëerd.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Door middel van natuur- en milieueducatie worden inwoners, met name via de basisscholen, bewust gemaakt van de zorg voor de eigen leefomgeving.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Doelstelling - Toename hernieuwbare elektriciteit.
Het jaarlijks toenemen van het percentage hernieuwbare elektriciteit en het dalen van de geproduceerde CO2.
Prestaties
Het regisseren, stimuleren en faciliteren van initiatieven die leiden tot toename van de opwek en gebruik van duurzame energie en vermindering van energiegebruik, specifiek op gebied van woningen, mobiliteit en bedrijven.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Het regisseren van het proces van energietransitie, in samenwerking met onder meer energiebedrijven, netbeheerders, particuliere initiatieven, woningbouwcorporaties en bedrijven.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Doelstelling - Verbetering kwaliteit van bodem en ondergrond.
Het verder verbeteren van de kwaliteit van bodem en ondergrond.
Prestaties
Het onderzoeken en monitoren van de kwaliteit van bodem en grondwater en het waar nodig saneren van verontreinigingen zodat alle risico’s als gevolg van bodemverontreiniging zijn weggenomen of beheerst.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Doelstelling - Terugdringen geluidoverlast.
Het verder terugdringen van geluidoverlast als gevolg van verkeer.
Prestaties
Het verminderen van geluidoverlast als gevolg van auto- en treinverkeer door het uitvoeren van saneringsmaatregelen, zodat de geluidoverlast in geen enkele woning in Deventer boven de wettelijke norm ligt.
Historie
3de kwartaalrapportage - 2018
Toelichting 3de kwartaalrapportage - 2018
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 14.203 | 16.908 | 17.571 | 663 |
Baten | 12.428 | 13.000 | 13.845 | 845 |
Voor resultaatbestemming | -1.775 | -3.908 | -3.726 | 182 |
Stortingen in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Puttingen uit reserves | 780 | 2.608 | 2.388 | -220 |
Na resultaatbestemming | -995 | -1.300 | -1.339 | -38 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
Informatieplicht energiebesparende maatregelen | 15 | 0 | -15 |
Implementatie richtlijn EED | 11 | 0 | -11 |
Zero emissie stadslogistiek | 40 | 0 | -40 |
Totaal | 66 | 0 | -66 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | -38 |
Saldo budgetoverheveling | -66 |
Saldo na budgetoverheveling | -104 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €104.000)
Afval (nadeel €60.000)
De werkelijke lasten zijn in 2018 €1,64 miljoen hoger dan begroot, voornamelijk omdat de kosten voor de verwerking van afval fors zijn toegenomen in 2018. Hier staan echter €1,58 miljoen hogere baten tegenover dan geraamd in de begroting, voornamelijk hogere opbrengsten van afvalstoffen met waarde. Bij de derde kwartaalrapportage was de veronderstelling dat de hogere baten en de hogere lasten per saldo tot een neutraal resultaat zouden leiden. Uiteindelijk resteert een nadelig resultaat van €60.000 dat niet geput kan worden uit de reserve afval, omdat het saldo van deze reserve nihil is.
Milieu (voordeel €22.000)
Tegenover het nadeel op het onderdeel afval, staat een klein voordeel van €22.000 op het taakveld milieu, voornamelijk op de onderdelen Bodem en Geluid. Zowel de bodemsaneringen als de geluidsaneringen blijven met respectievelijk €170.000 en €57.000 achter bij de begroting, waardoor ook de noodzakelijke putting uit de reserve lager is. De saneringen worden in 2019 voortgezet.
Via december circulaire 2018 is er € 15.000 ontvangen voor informatieplicht energiebesparende maatregelen, € 11.000 voor implementatie richtlijn EED en
€ 40.000 voor zero emissie stadslogistiek. Deze budgetten worden overgeheveld naar 2019.
Verbonden partijen
NV Vastgoed Milieucentrum Deventer
NV
GR Omgevingsdienst IJsselland
GR
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Afval- en grondstoffenplan 2015-2018 | 1,2 Mb | |
Beleidsnota ecologie | 2,5 Mb | |
Gebiedsgericht Grondwaterbeheerplan | 1,7 Mb | |
Omgevingsvisie externe veiligheid 2015 | 4,7 Mb | |
Uitvoeringsagenda Duurzaamheid | 1,3 Mb |
Soort wijziging
Status
- InkomensregelingenRealisatie lasten € 52.604 Verschil € -12.729Realisatie Baten € 40.374 Verschil € -499
- MilieubeheerRealisatie lasten € 3.809 Verschil € -1.698Realisatie Baten € 1.157 Verschil € 955
- Openbare orde en veiligheidRealisatie lasten € 2.451 Verschil € -2.107Realisatie Baten € 361 Verschil € -17
- AfvalRealisatie lasten € 12.058 Verschil € 1.253Realisatie Baten € 15.072 Verschil € -1.760