0.4 Overhead
Tot dit taakveld behoren de kosten van overhead, d.w.z. alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces: Deeltaakvelden: |
Taakveld prestaties
Ondersteunen van 5 collegeleden, 3 directieleden, 6 regiemanagers en 21 teammanagers
Wij voeren onderzoeken betreffende doelmatigheid, doeltreffendheid en organisatieontwikkeling uit.
Wij behandelen 40.000 inkoopfacturen, innen 16.000 verkoopfacturen/nota’s en 85.000 belastingaanslagen per jaar
Wij verlenen diensten aan 1.400 medewerkers en 3 gemeentebesturen, beheren 30.400 m2 bruto vloeroppervlak en 900 Arbo-werkplekken en ontvangen 200.000 bezoekers op onze DOWR locaties
Wij geven doorlopend communicatie-adviezen aan bestuur, organisatie, programma’s en projecten en doen onderzoek naar de effectiviteit van communicatie strategieën en middelen.
Wij signaleren doorlopend trends en ontwikkelingen op het gebied van communicatie en overheid. Waar mogelijk en zinvol implementeren wij binnen de gemeentelijke organisatie, bijvoorbeeld als opleiding (Nudging, Sociale media), pilot (Whatsapp) of functionaliteit (online customer journey)
Wij verzorgen de crisiscommunicatie voor Deventer en inzet voor de Veiligheidsregio o.a. met perspiket Deventer en crisispiketten Veiligheidsregio
Wij leveren bijdragen aan de organisatie van de toekomst en specifiek aan de opgave “de communicatieve medewerker”. Overdragen van kennis en vaardigheden door coaching on the job van collega’s en o.a. herschrijven brieven in Klare taal.
Wij handelen 450 Bezwaarschriften af, waarbij 70% binnen 14 weken wordt afgehandeld
Wij handelen 160 interne klachten af, waarbij er circa 140 informeel worden opgelost
In het kader van de Andere aanpak wordt 70% van de geschikte zaken informeel opgelost
Wij bewaken 150 moties en toezeggingen, bereiden circa 30 raadsvergaderingen en 92 collegevergaderingen voor en zorgen voor terugkoppeling
Wij faciliteren 25 gemeentelijke en koninklijke onderscheidingen en organiseren jaarlijks 10 evenementen en ontvamngsten
Binnen de infrastructuur van de I-Werkorganisatie geldt een server- en netwerkbeschikbaarheid van 99% per kwartaal gemeten. De normen voor dienstverlening/afhandeling zoals vastgesteld in de Servicelevel agreements (herijking vindt in 2018 plaats) worden behaald, waarbij de klanttevredenheid vanuit optiek medewerkers/DOWR gemeenten een 7 is. Voor 90% voldoen we aan de eisen vanuit de Wet privacy en de normen van de baseline Informatieveiligheid Gemeenten (BIG).
Met behulp van het Generatiepact de instoom van jongeren vergroten doordat medewerkers 55 jaar en ouder ruimte kunnen creëren door minder te werken. We realiseren onder meer een trainee programma met ruimte voor de instroom van 2 jongeren
Deventer Doet! (talenten/werkbank). Alle medewerkers hebben een profiel en doen minimaal 20% van hun tijd werkzaamheden gematched via Deventer Doet!
We streven een verzuim na van maximaal 4,6%. Deze norm is gebaseerd op de 25% best scorende gemeenten in onze grootteklasse
We vergroten het leereffect in de organisatie door meer nadruk te leggen op het leren op de werkplek naast het gevarieerde aanbod in de Deventer School
We voldoen aan landelijke norm vakgarantiebanen
Exploitatie
(bedragen x €1.000) | ||||
Lasten | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Goederen & diensten van derden | 10.029 | 9.940 | -89 | |
Apparaatslasten | 18.098 | 17.078 | -1.020 | |
Subsidies & uitkeringen | 20 | 20 | 0 | |
Kapitaallasten | 5.057 | 5.097 | 40 | |
Saldo | 33.204 | 32.135 | -1.069 | |
Baten | ||||
Vergoeding goederen& diensten aan derden | 282 | 457 | 175 | |
Rijks-& provinciale bijdragen | 7.585 | 7.499 | -86 | |
Overige baten | -126 | 0 | 126 | |
Saldo | 7.741 | 7.956 | 215 | |
Saldo baten en lasten | -25.463 | -24.179 | 1.284 | |
Stortingen in reserves | 732 | 788 | 56 | |
Puttingen uit reserves | 2.584 | 2.026 | -558 | |
Na resultaatbestemming | -23.612 | -22.941 | 671 |
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
Werkbudget CISO-Privacy | 43 | 0 | 43 |
Voordeel team Finance & Control voor doorontwikkeling financiële en fiscale functie | 175 | 0 | 175 |
Frictiekostenbudget Communicatie | 65 | 58 | 7 |
Leren en ontwikkelen | 201 | 0 | 201 |
Informatieveiligheid | 113 | 40 | 73 |
ICT projecten | 383 | 382 | 1 |
Softwarepakket Financiele administratie/Belastingen | 364 | 364 | 0 |
Frictiebudget Bedrijfsvoering | 42 | 42 | 0 |
Totaal | 1386 | 886 | 500 |
Saldo na Budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | Saldo |
Saldo na resultaatbestemming | 671 |
Saldo budgetoverheveling | 500 |
Saldo na budgetoverheveling | 171 |
Toelichting na resultaatbestemming en budgetoverheveling (€171.000 voordeel)
Bij het team Facilitaire zaken is er een voordeel op uitgaven en inkomsten van de facilitaire kosten (€102.000 voordeel). Deze lagere uitgaven bestaat met name uit dienstreizen, parkeergelden, forenzen vergoedingen, ARBO, kantoorartikelen, verbruik warme dranken, restauratieve voorzieningen en kosten printen. Het voordeel op de inkomsten komt met name door het in rekening brengen van cateringkosten bij derden, het gebruik door derden van het gebouw en haar faciliteiten en inkomsten uit werkzaamheden voor andere gemeenten (begeleiding bij huisvestingsprojecten).
Bij de I-Werkorganisatie heeft het voordeel van €175.000 met name betrekking op de personeelskosten op de volgende aspecten.
- Het invullen van alle vacatures uit het Uitvoeringsplan Organisatieontwikkeling heeft in 2018 gefaseerd plaatsgevonden;
- In 2018 is voor het eerst gewerkt met het activeren van projecturen voor instandhouding zoals conform het Uitvoeringsplan Organisatie Ontwikkeling is besloten;
- Er waren nog eenmalige middelen beschikbaar uit de financiële impuls 2016 die niet meer nodig bleken doordat de organisatieontwikkeling goed voortschrijdt;
- Vergeleken met het derde kwartaal is de prognose van externe inhuur naar beneden bijgesteld in verband met ziekte, vakantie of door het eerder stoppen van externen.
Daarnaast is er een nadeel te zien op het directiebudget van €83.000 (o.a. onkosten onderzoek, ontslagvergoeding).
In het kader van de BBV richtlijnen worden ICT-kosten (met name software) vanaf 2018 per taakveld begroot en gerapporteerd. Er heeft ten behoeve van de begroting 2018 een administratieve toerekening plaatsgevonden, terwijl gedurende het jaar wel conform realisatie per taakveld is verantwoord. Voor de begroting 2019 zullen we starten met correcties in de begroting zodat begroting en realisatie weer matchen. Alle ICT-kosten worden in DOWR verband gemanaged en verantwoord. Overschotten en tekorten die nu per taakveld zichtbaar zijn worden binnen DOWR i gecompenseerd.
- Algemene dekkingsmiddelenRealisatie lasten € 30.184 Verschil € 214.640Realisatie Baten € 245.387 Verschil € -563
- BedrijfsvoeringRealisatie lasten € 32.927 Verschil € -22.261Realisatie Baten € 9.982 Verschil € 685