Uit het overgrote deel van de (verbijzonderde) interne controles blijkt dat de gemeente heeft gehandeld binnen de geldende kaders en richtlijnen van het voorwaardencriterium.
Er is getoetst op financiële fouten en onzekerheden met betrekking tot de aspecten recht, hoogte, duur.

De totale financiële onrechtmatigheid over het dienstjaar 2018 bedroeg €0,9 miljoen. Dit was vooral te wijten aan onrechtmatige Europese aanbestedingen uit in het verleden (vóór 2012/2013) afgesloten contracten. Hieronder volgt een toelichting op de financiële fouten in 2018. De financiële onzekerheid over het dienstjaar 2018 was nihil.

De standaard controles (VIC’s) over het eerste halfjaar 2018 zijn intern nog uitgevoerd. Het betreft hier de volgende processen:

  • Inkoop
  • Betalingen
  • Subsidieverstrekking
  • Wmo
  • Participatiewet
  • Treasury

Deloitte heeft, gelet op het feit dat 2018 als een overgangsjaar wordt gezien, met betrekking tot de uit te voeren controles in het vierde kwartaal 2018 de volgende primaire processen getoetst.

  • Aanbestedingen
  • Overige kosten
  • Subsidies en bijdragen derden
  • Grondmutaties en parameters grondexploitatie
  • Investeringen
  • Uitkeringen (Participatiewet en Wmo)

Uit zowel de interne uitgevoerde VIC’s als de door Deloitte uitgevoerde standaard controles vloeiden geen financiële onrechtmatigheden uit voort.

Specifiek vervolgonderzoek aanbestedingen

Aanvullend op bovengenoemde controles is er intern een specifiek vervolgonderzoek uitgevoerd naar de rechtmatigheid van de aanbestedingen van inkopen met een totale omvang van €4.149.335. Er is getoetst aan de Aanbestedingswet.
De uitkomst is dat bij deze aanvullend gecontroleerde aanbestedingen in 2018 geen financiële onrechtmatigheden zijn geconstateerd.  

Daarnaast zijn de 2 historische onrechtmatige posten KPN en PinkRoccade per 31 december 2018 gecontroleerd; zoals eerder gememoreerd hangen deze samen met aanbestedingen van voor de periode 2012/2013. Deze kennen nog een onrechtmatigheid over geheel 2018 van totaal €995.520.
De 2 onrechtmatige historische inkoopcontracten betreffen:

  • PinkRoccade groot €906.709 (excl. Btw)
    Per 2019 vervalt een aanzienlijk deel van de onrechtmatigheid omdat de gunning van de applicatie voor belastingen/ financiën op basis van een onderhandelingsprocedure aan Pink Roccade hebben gegund binnen de kaders van de Europese aanbestedingsrichtlijnen.
  • KPN BV ad. € 88.811 (excl. Btw).
    De onrechtmatigheid heeft betrekking op de omzet “vaste telefonie”; de omzet mobiele telefonie was wel aanbesteed conform de richtlijnen. Per november 2018 zijn we voor vaste telefonie gebruik gaan maken van de door via KING aanbestede contracten. Kortom inmiddels is de onrechtmatigheid dus komen te vervallen. Voor de periode januari tot en met oktober 2018 bestond de onrechtmatigheid van, ingeschat, op 25% over de omzet dus nog wel. De omzet over totaal 2018 was €355.246 (excl. Btw). De onrechtmatigheid bedroeg daarmee €88.811 (excl. Btw)

De totale financiële onrechtmatigheid over het dienstjaar 2018 bedraagt dus in totaal €995.520 (excl. Btw).

De totale financiële onrechtmatigheid over het dienstjaar 2017 bedroeg inzake bovengenoemde 2 contracten €909.917 (excl. Btw).

De bevindingen van de controles, onderzoeken en audits zijn opgenomen in de voortgangsrapportages per 15 juni 2018, 15 oktober 2018 en op 10 februari 2019 welke zijn aangeboden aan de directie en het bestuur.

Het sociale domein

In de afgelopen periode zijn de verantwoordingen en bijbehorende controlerapportages ontvangen van de SVB, BVO Jeugdzorg IJsselland en de zorgaanbieders WMO en Beschermd wonen. De gemeentelijke accountant weegt de uitkomsten hiervan mee in zijn oordeel over de rechtmatige bestedingen in de gemeentelijke jaarrekening.

Verantwoording SiSa, IMG en OA

Op basis van de uitgevoerde controlewerkzaamheden blijkt dat op de drie aangeleverde bijlagen SiSa, IMG en OA) het totaal financieel verantwoorde bedrag ad €47.491.770 juist en rechtmatig is.