In de kadernota Vastgoed  (College B&W 2012, Raad 2015) is bepaald dat de gemeente Deventer het in eigendom hebben en beheren van vastgoed geen kerntaak vinden (we hebben geen vastgoed, tenzij). De ‘tenzij’ wordt ingevuld door de programma’s. Op het moment dat voor de realisatie van de gemeentelijke programmadoelen vastgoed noodzakelijk is, dan is het hebben van vastgoed een mogelijkheid. Vastgoed is dus altijd ondersteunend aan het betreffende beleidsprogramma.

In 2018 heeft het College het Beheerplan Groot Onderhoud Vastgoed 2018 – 2021 vastgesteld. Het kernbezit is daarbij opnieuw beoordeeld en afgenomen van 65 tot 54 panden (2019). Er is een lichte stijging van dat aantal te verwachten in de nabije toekomst gelet op het mogelijk in beheer nemen van parkeergarages, het Vogeleiland en soortgelijke ontwikkelingen. Met de komst van de definitieve Managing Partner per 1-1-2018 is het kernbezit verdeeld over 3 tranches. Ieder jaar wordt 1 tranche onder handen genomen, bestaande uit inspecties, uitvoeren groot onderhoud, actualiseren van MJOP’s en meer.Vanaf 2018 is het groot onderhoud conform deze systematiek en op basis van het beheerplan uitgevoerd. Voor de demarcatie tussen huurder en verhuurder van het onderhoud werken wij  zoveel mogelijk op basis van de ROZ-modellen (Raad voor Onroerende Zaken). Als verhuurder zijn wij voor het merendeel van onze  vastgoedportefeuille enkel verantwoordelijk voor het groot / planmatig onderhoud. Het overige onderhoud ligt grotendeels bij de huurder / gebruiker, enkele belangrijke uitzonderingen daargelatenOns kernbezit onderhouden wij op conditiescore 3 op basis van de NEN2767. Een uitzondering hierop zijn de monumentale panden, die wij op niveau 2 onderhouden. Voor panden opgenomen in een gebiedsontwikkeling hanteren wij conditieniveau 4. Dat tijdelijke vastgoed wordt zo snel en adequaat mogelijk verkocht, herontwikkeld en/of gesloopt, zodat de vastgoedportefeuille op maat is voor de programmadoelen en slechts beperkt tijdelijk vastgoed bevat.

Gemeentelijke huisvesting

Het technisch beheer en onderhoud voor de huisvesting van medewerkers van de gemeente en de bijbehorende cultuurhistorische gebouwen die de gemeente daartoe in bezit heeft, vallen onder verantwoordelijkheid van team FZ, waarbij de werkzaamheden worden uitgevoerd door een externe partner, te weten de BAM op basis van het destijds gesloten “build en maintain” contract.

Welzijn en culturele huisvesting en sportaccommodaties

Aan gebouwen voor welzijn, cultuur en sportaccommodaties wordt sober en doelmatig onderhoud gepleegd. Dat is vastgelegd in de meerjaren onderhoudsplannen (MJOP). Dit betekent dat de gebouwen in acceptabele staat worden gehouden, veilig zijn en storingsvrij kunnen worden gebruikt. De uitvoering van het groot onderhoud is in 2018 deels volgens planning uitgevoerd op basis van MJOP's die zijn opgesteld op basis van de methodiek NEN 2676. In samenspraak met Vastgoedbeheer is een project gestart om dit vastgoed te inventariseren en taken en verantwoordelijkheden tussen, gemeente, sportbedrijf, programma en Vastgoedbeheer eenduidig vast te leggen.

Onderwijshuisvesting

Per 1 januari 2015 is de gemeente niet langer verantwoordelijk voor het onderhoud aan de schoolgebouwen. Het rijk maakt de gelden rechtstreeks over aan de schoolbesturen. Wel onderhouden wij een aantal gymzalen en peuterspeelruimtes. Met minimale inzet van middelen houden wij de functie en representativiteit van de panden in acceptabele staat. Dit betekent dat de gebouwen veilig zijn. Het onderhoud is opgenomen in de meerjaren onderhoudsplannen (MJOP) en in 2018 conform planning uitgevoerd. In samenspraak met Vastgoedbeheer is een project gestart om dit vastgoed te inventariseren en taken en verantwoordelijkheden tussen, gemeente, sportbedrijf, programma en Vastgoedbeheer eenduidig vast te leggen.

Gebouwen voor derden

De gemeente heeft gebouwen in bezit voor andere partijen in de gemeente. Het merendeel van deze panden is verhuurd vanuit taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden. De gemeente is als eigenaar en verhuurder verantwoordelijk voor het onderhoud van de panden. Eigendom van deze panden sluit niet altijd aan bij de Kadernota. Daarom worden mogelijkheden voor verkoop onderzocht en is het kwaliteitsniveau voor het onderhoud vastgesteld op minimaal instandhouding.